NL EN

Europees Parlement over AdWords

Eerder werd hier al bericht over het rapport over de impact van behavioural advertising op de consument, van de Commissie van de Interne Markt en Consumentenbescherming van het Europees Parlement. Het rapport gaat niet alleen over behavioural advertising. Zo bevat het zonder veel toelichting de volgende aanbeveling:

“[T]he rapporteur proposes the following measures to protect consumers: (…)

modifying the limited liability regime for information society services in order to make the sale by search engines of registered brand names as advertising keywords subject to prior authorisation from the owner of the brand name in question (this applies, for example, to sites containing a keyword that redirects consumers to counterfeit sites).”

Deze aanbeveling lijkt te maken te hebben met het Google AdWords arrest van enkele maanden geleden (berichtgeving hier en hier).

 

Kort gezegd besliste het Europese Hof van Justitie in die zaak dat Google in beginsel niet aansprakelijk is voor eventuele merkinbreuk door adverteerders. Google kan profiteren van een speciale regeling in de Europese E-commercerichtlijn, op grond waarvan de internetdienstverlener die op verzoek van haar klanten informatie opslaat, onder voorwaarden, niet aansprakelijk is. De voorwaarde is dat Google de AdWords snel verwijdert nadat het bedrijf ervan in kennis is gesteld dat de AdWords strijdig zijn met het merkenrecht.

 

De rapporteur van het Europees Parlement zou het aansprakelijkheidsregime op dit gebied kennelijk graag aangepast zien. Overigens is onlangs een consultatieronde ten behoeve van een herziening van de E-commercerichtlijn afgesloten. Vooralsnog is niet duidelijk of deze tot ingrijpende wijzigingen zal leiden.

 

Het rapport kunt u hier vinden. Op pagina 7 en pagina 11 wordt aandacht besteed aan AdWords.

 

 

BRON: Europees Parlement


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Gie van den Broek maandag 29 november 2010 23:50

Het zelfreinigend vermogen van internet is groot. Merkhouders beschikken zelf over de mogelijkheid de consument voor te lichten over de verkooppunten van authentieke merkproducten. De uitdaging ligt bij het EP om de consumentenvoorlichting naar een hoger plan te brengen. Vreemd genoeg willen veel merkhouders daar niet in investeren.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.