NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Een andere visie op de namaakindustrie

Een andere visie op de namaakindustrie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(foto: Novum)

 

De Chief Marketing Officer van het Finse Rovio Entertainment Ltd., Peter Vesterbacka, heeft onlangs een aantal interessante uitspraken gedaan over de namaak van producten. Even ter verduidelijking: Rovio is de ontwikkelaar van het van het immens populaire spel Angry Birds. Het spelletje is inmiddels al meer dan 500 miljoen keer gedownload.

 

Rovio heeft net als andere populaire ondernemingen te kampen met grootschalige Chinese namaak van haar merchandising. Terwijl producenten, zoals bijvoorbeeld Apple, kiezen voor een stevigere aanpak ter bestrijding van de namaak, kiest Rovio voor een andere weg. Vesterbacka lijkt de namaakindustrie enigszins te omarmen en dit terwijl Angry Birds - naar eigen zeggen - het meest gekopieerde merk in China is.

 

Vesterbacka:

‘The way we look at it is, of course we want to sell the officially licensed, good quality products, but at the same time we have to be happy about the fact that the brand is so loved that it is the most copied brand in China.’

 

Rovio denkt dat het te kort aan officiële Angry Birds producten, een belangrijke reden is voor de namaak. Rovio is daarom van plan om haar eerste officiële Angry Birds winkel te openen in Peking.

 

In een klimaat waarin gestreefd wordt naar een hardere aanpak van de namaakindustrie, is de visie van Rovio interessant te noemen. Rovio lijkt te hebben geaccepteerd dat China het ‘Wilde Westen’ voor intellectuele eigendomrechten is.

 

Als het te kort aan Angry Birds producten inderdaad de reden is voor de namaak, dan zou een toename van het aanbod de namaak kunnen beperken. Ik denk echter dat er ook rekening moet worden gehouden met andere omstandigheden die de namaakindustrie drijven, zoals bijvoorbeeld de prijs van het officiële product.

BRON: techdirt.com, tweakers.net en ieforum.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.