NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • E&Y: Ontwikkeling digi-diensten gemeenten sterk in ontwikkeling

E&Y: Ontwikkeling digi-diensten gemeenten sterk in ontwikkeling

Uit de jaarlijkse benchmark digitale dienstverlening van Ernst & Young blijkt dat de digitale dienstverlening binnen de lokale overheid zich na een stilstand in 2010, in 2011 weer sterk heeft ontwikkeld. Het aantal digitale producten is toegenomen, maar ook het gebruik van DigiD en digitale betaalmogelijkheden zoals iDEAL. Het percentage waarbij burgers kunnen betalen met iDEAL is van 80 procent (2010) naar 94 procent (2011) gestegen. Ook ten aanzien van het gebruik van DigiD is een enorme stijging te zien, waar in 2010 ruim 80 procent van de gemeenten DigiD aanbood, is dit in 2011 gestegen naar 93 procent.

Guill van den Boom van Ernst & Young: “Het is een positieve ontwikkeling dat burgers via het digitale kanaal steeds meer zaken kunnen doen met de overheid. Het is echter van belang om de bijhorende risico's van het digitaal zakendoen te blijven inventariseren en hiervoor beheersmaatregelen in te richten.” Van den Boom trapt ook nog een hele open deur in, door te stellen dat aandacht voor informatiebeveiliging van groot belang blijft, zoals blijkt uit recente incidenten bij Diginotar en het uitlekken van de Miljoenennota. “In dat kader wijzen wij op het belang van periodieke toetsing op het gebied van beveiliging en betrouwbaarheid. Voorkomen is hierbij beter dan genezen.”

Ik ben persoonlijk benieuwd of vanwege de veiligheidsincidenten komend jaar bijvoorbeeld zal blijken dat het gebruik van DigiD tot stilstand is gekomen. De benchmark 2012 zal dat ongetwijfeld uitwijzen.

Lees hier het hele bericht in AutomatiseringGids.

BRON: AutomatiseringGids


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.