NL EN

E-books: de angst regeert

Ronald de Nijs schreef een verslag van mijn lezing vorige week over E-books. Ik citeer het hieronder tamelijk uitgebreid.

De angst regeert

"Als het om ebooks gaat regeert bij uitgevers de angst, stelde Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat bij SOLV (...). Zijn visie verkondigde hij op een bijeenkomst over auteursrecht in de tijd van web 2.0, georganiseerd door het Amsterdams Informatie Netwerk (AIN) en het Haags Informatie Netwerk (HIN).

Piraterij

Die angst wordt gevoed door 'berichten over de ongelooflijke hoeveelheid eboeken die via peer-to-peernetwerken en bitttorrentsites illegaal verkrijgbaar zijn', aldus Alberdingk Thijm. 'De vraag die daarbij gesteld kan worden is: gaat de uitgever hetzelfde meemaken als wat de muziekindustrie is overkomen?'

Videorecorder

Dat valt nog te bezien. Alberdingk Thijm maakte een vergelijking met de Sony Betamax-videorecorder die begin jaren tachtig in de VS op de markt verscheen. 'Er ontstond eenzelfde soort paniek als we nu zien met de komst van ereader. De filmindustrie ging ervan uit dat de videorecorder haar kapot zou maken.' Een reactie die overigens ook te zien was bij de komst van bijvoorbeeld radio en tv. Toch gebeurde het tegenovergestelde. Eind jaren negentig werden er voor het eerst meer inkomsten verkregen door de verkoop en verhuur van - toen nog - filmvideocassettes dan uit de kaartverkoop in de bioscoop.

Nieuwe dimensie 

Alberdingk Thijm wijst erop dat met de komst van muziekuitwisseling via peer-to-peer netwerken 'een dimensie bij gekomen is': nu zijn het de consumenten zelf die bestanden openbaar maken en uitwisselen. Voorheen waren dat de commerciƫle partijen.

Muziekindustrie

De muziekindustrie heeft heel lang geweigerd een legaal alternatief aan te bieden, zegt Alberdingk Thijm. Dat gebeurde pas toen Apple met iTunes startte en de iPod kwam. Vanaf dat moment namen de verkopen van muziek via internet toe. In 2003 kochten consumenten nog nauwelijks muziek online, in 2009 nemen de cijfers juist exponentieel toe.

Rechten clearen

Opvallend is dat die cijfers in Amerika vier keer zo hoog zijn dan in Europa. Dat probleem ligt mede in het clearen van de rechten: als je muziek in Europa wilt gebruiken, moeten de rechten ervan in de 27 lidstaten worden gecleard. Dat is een groot probleem, aldus Alberdingk Thijm. Er is een behoefte aan bijvoorbeeld bepaalde muziekdiensten, waarvoor consumenten bereid zijn te betalen. Toch worden ze niet in Europa geĆÆntroduceerd, omdat het clearen van de rechten niet lukt.

(...)

DRM

'Ik denk dat ebooks hetzelfde zullen zijn als de dvd's voor de muziekindustrie. Uitgevers moeten zich op deze markt storten, maar geen heel hoge prijzen voor ebooks gaan rekenen zoals de muziekindustrie dat indertijd heeft gedaan. Ze moeten bovendien leren van de fouten die in de muziekindustrie zijn gemaakt. Ook moeten ze geen beperkende DRM-toepassingen gebruiken,' stelde Alberdingk Thijm.

Die DRM-systemen bieden uitgevers onder andere de mogelijkheid om over de schouder van de koper/lezer mee te kijken: hoe vaak wordt een ebook gelezen, hoe lang blijft men op een pagina et cetera. Een bedreiging voor de privacy van de gebruiker, vindt Alberdingk Thijm. En ook geen goede ontwikkeling: platformbeheerders die zelf bepalen welke content uitgewisseld wordt. Zo wil Apple geen blote Bildmeisjes afgebeeld zien staan in de app van het Duitse blad Bild.

Met de piraterij zal het 'heel erg meevallen,' aldus Alberdingk Thijm. 'Er zal altijd wel piraterij zijn, maar ik denk niet dat we daar bij boeken heel erg bang voor hoeven te zijn.' Het is sowieso de vraag of het ebook de papieren versie gaat vervangen. 'Is het te beschouwen als een mp3-bestand of als een andere exploitatiemogelijkheid?' En: 'We hebben het nu vooral over gedigitaliseerde boeken - vooral romans - als ebooks.' Alberdingk Thijm verwacht dat uitgevers op dit vlak zullen innoveren.

Lees hier het hele verslag.

BRON: Informatie Professional


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.