NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • E-Books and E-Content Conference 2011
  • GEPLAATST OP: 13 mei 2011
  • GEPLAATST DOOR: Douwe Linders
  • GEPLAATST IN: E-books
  • GOOGLE+: Douwe Linders

E-Books and E-Content Conference 2011

Afgelopen woensdag vertrok ik met kantoorgenoot Christiaan Alberdingk Thijm in alle vroegte richting Londen om de E-books en E-content Conference 2011 bij te wonen. Deze elfde editie van het door het University College Londen georganiseerde congres ging terug naar de basis: “E-books revisited: where are we now?”. De opkomst van e-readers nam gestaag toe en het jaar 2010 was in die opkomst een mijlpaal. Waar de Britse e-book markt in 2009 nog 4 miljoen pond waard was, was dat in 2010 al 16 miljoen pond, zo introduceerde John Akeroyd van UCL. Draagbare e-readers zijn eindelijk gearriveerd. 

 

Wat betekent dat voor uitgevers, bibliotheken en boekhandels? Worden zij in hun voortbestaan bedreigd door weer een nieuwe technologische exploitatiewijze of zijn er voldoende kansen voor nieuwe business modellen? Tijdens het congres kwamen sprekers aan het woord uit alle hoeken: uitgevers, bibliotheken, academici, boekverkopers, e-reader- en e-bookproducenten en ontwikkelaars van e-book distributieplatforms. En twee advocaten.

 

Op de SOLV blog de komende tijd een aantal verslagen van de meest interessante lezingen. 

 

Steve Burrows, van Sony Digital Reading Europe, sprak over de geschiedenis van de Sony Reader, waarvan de eerste versie in 2004 in Japan werd gelanceerd. Dat werd een volledige flop, simpelweg omdat er geen content voor was. De jaren daarna werden succesvoller omdat Sony samen met media partners ook een content strategie ontwikkelde. In Nederland werken ze samen met Bol.com, in Duitsland met libri.de, in Frankrijk met Fnac.com en in het Verenigd Koninkrijk met WH Smith. Inmiddels bestaan er zo een 59 verschillende soorten e-readers, waarvan die van Sony volgens Burrows de enige is met een “echt” touch screen. De lichtste aanraking van een bloem is voldoende, zo schijnt een Sony directeur bij etentjes altijd te demonstreren.

 

Ik was niet erg onder de indruk van met name de snelheid van de Sony Reader die door de zaal ging. Dat die wat traag reageerde, werd echter waarschijnlijk veroorzaakt door iets waarvan ik nog geen weet had. Namelijk dat e-Ink echte inkt is. In het beeldscherm is inkt opgenomen die door elektrische signalen vanuit het apparaat in pixels omhoog of omlaag wordt verplaatst waardoor een beeld ontstaat. Dat levert wel een echte “papier” ervaring op en bespaart bovendien veel op de batterijduur.

 

Veel beperkingen in het gebruik van e-readers worden voorlopig ook nog veroorzaakt door het bestandsformaat ePub waarin veel e-books worden gemaakt. Hoewel gebaseerd op XML (waardoor in e-books bijvoorbeeld kan worden ingezoomd en er hyperlinks in opgenomen kunnen worden) is het formaat nog lang niet opgewassen tegen bijvoorbeeld de vereisten die kinderboeken of educatieve uitgaven daaraan stellen. De binnenkort verwachtte nieuwe versie ePub3 gaat daar hopelijk verandering in brengen.

 

Burrows gaf, net als de overige sprekers, nog wat demografische cijfers over het gebruik van e-books en e-readers. Bij Sony was in 2010 43%van de lezers vrouw met een gemiddelde leeftijd van 49 jaar, veelal hoger opgeleid en met een hoger inkomen. 85% gebruikt de e-reader thuis, reden waarom op de nieuwe versies geen 3G verbinding meer zit.

 

Concluderend laat het verhaal van Burrows met name zien dat er op technologisch gebied veel te winnen is. De e-readers en e-books staan daar nog maar in de kinderschoenen. Economisch gezien is er met name nog een hele markt te winnen onder de jeugd en in de educatieve branche.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.