NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Duitse uitgevers kiezen toch voor opname in Google News

Duitse uitgevers kiezen toch voor opname in Google News

Eerder berichtten we over een omstreden Duits wetsvoorstel waarmee een betalingsverplichting aan news aggregators wordt opgelegd. Dit voorstel is na goedkeuring door de Bundesrat per 1 augustus 2013 in werking getreden. De nieuwe wet geeft persuitgevers het recht op een billijke vergoeding van news aggregators bij doorgifte van tekstfragmenten uit kranten en tijdschriften die uit meer bestaan dan enkele woorden. Hiermee is Duitsland het eerste land waar dergelijke wetgeving van kracht is.

 

Opmerkelijk is dat de belangrijkste news aggregator – Google News – vooralsnog niet zal betalen voor het gebruik van nieuwsberichten. Als reactie op de nieuwe wet heeft Google Duitsland namelijk een opt-in systeem opgezet, waarmee uitgevers zelf kunnen aangeven of zij opgenomen willen worden in de nieuwsdienst van Google. Enkele grote Duitse kranten als Bild, Die Welt, Spiegel Online en Zeit Online hebben zich al aangemeld. Rhein-Zeitung kiest niet voor de opt-in, nu zij (naar eigen zeggen) niet langer bereid is haar materiaal online gratis weg te geven.

 

Overigens was het juist een conflict tussen de Duitse uitgeversbranche en Google News dat aanleiding gaf voor het wetsvoorstel. De uitgeversbranche zag in het indexeren van nieuwsberichten door news aggregators een gevaar voor het eigen online businessmodel. De meeste persuitgevers lijken nu te beseffen dat Google een te belangrijke speler is in de markt. Bovendien stuurt Google ook veel bezoekers door naar de Duitse nieuwssites.

 

Toch is de strijd met de komst van de nieuwe wet nog niet gestreden. Zo heeft Axel Springer AG, uitgever van Bild, al aangekondigd Google uiteindelijk wel te willen laten betalen voor haar materiaal. Google gaat er van uit dat het opt-in systeem voldoende is om aan de betalingsverplichting te ontkomen.

 

Auteur: Nick Kruijsen 

BRON: Future of Copyright


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.