NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • De wezenlijke waarde van hooggehakte schoenen

De wezenlijke waarde van hooggehakte schoenen

Louboutin verwierf internationale faam door de aandacht die Hollywood aan de Franse designer besteedde. Louboutin is samen met Jimmy Choo en Manolo Blahnik als de heilige Drievuldigheid van de luxe schoen te bestempelen.

 

 

 

 

 

"Oh non…”, moet Christian Louboutin gedacht hebben bij het zien van vanHaren’s pumps met rode zool. In de vanHaren-winkels was een zwarte en donkerblauwe dameshak te koop met een geheel rode zool. Louboutin meent merkrechten te hebben op een rode zool en spande een kort geding aan tegen vanHaren en eiste een verbod op de vanHaren pumps. Van de Voorzieningenrechter in Den Haag kreeg Louboutin gelijk. Omdat de rode zool als afkomstig van een bepaalde ontwerper wordt herkend, is het een merk. VanHaren maakt inbreuk en mag deze schoenen met rode zool niet langer verkopen.

 

Louboutin registreerde onderstaand merk bij onder meer het Benelux Merkenbureau:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij maakte gebruik van de mogelijkheid zijn merk te omschrijven:

 

La marque consiste en la couleur rouge (Pantone 18-1663TP) appliquée sur la semelle d'une chaussure telle que représentée (le contour de la chaussure ne fait pas partie de la marque mais a pour but de mettre en évidence l'emplacement de la marque).

 

Allereerst moet beoordeeld worden of Louboutin wel een merk kan claimen op dit 'zoolmerk' zoals de rechter het noemde. In eerdere rechtspraak was al uitgemaakt dat het aanbrengen van een kleur op een bepaalde plaats op het product op zich wel als merk zou kunnen functioneren. Daarvoor is wel vereist dat het gekleurde uiterlijk van een deel van dat product dan op significante wijze moet afwijken van de norm of van wat in de betrokken sector gangbaar is.

 

Voor de beoordeling van het onderscheidend vermogen maakt het dan volgens de Voorzieningenrechter niet uit of dan van een kleurmerk, een vormmerk of een beeldmerk (met alle eisen die daaraan verbonden zijn) moet worden gesproken.  Doorslaggevend is of het publiek de schoenen door de rode zool herkent als van Louboutin afkomstig. En dat nam de rechter in dit geval aan. Het merk was ingeburgerd en heeft in ieder geval daardoor onderscheidend vermogen verkregen.

 

Het feit dat anderen ook - en al veel eerder dan Louboutin - pumps met rode zolen maakten, doet daar niet aan af. Dat was een decoratief gebruik. Louboutin gebruikte de rode zool consequent als onderscheidingsteken en daarom komt hem merkrechten toe, aldus de rechter.

 

De wezenlijke waarde van een schoen

 

Bij de uitspraak zijn toch nog wel een paar kanttekeningen te maken. Zo bijvoorbeeld valt op dat de rechter het eerdere gebruik van een rode zool door andere schoenontwerpers afdoet als decoratief gebruik, maar er zondermeer van uitgaat dat het gebruik door vanHaren een gebruik als merk is. Waarom dat niet ook decoratief gebruik zou zijn, is in de uitspraak niet te lezen.

 

Ook kun je je afvragen of de rode zolen niet de wezenlijke waarde van de waar uitmaken.

Deze uitzondering geldt voor merken die samenvallen met (een deel van) de vorm van de waar. Een teken is niet als merk geschikt als het uitsluitend bestaat uit een vorm die een wezenlijke waarde aan de waar geeft.  De rechter gaat niet in op dit door vanHaren gevoerde verweer. Dat is jammer, want het lijkt me niet bij voorbaat kansloos. Want waarom kopen dames deze schoenen? Louboutin zelf zegt dat je er nauwelijks op kunt lopen…  Zou die rode vorm van de zool dan niet wel eens de doorslag kunnen geven. Zou het niet kunnen, dat dames de schoenen enkel kopen, vanwege de rode zolen?

Dan zou het de wezenlijke waarde kunnen betreffen en zou het merk nietig zijn.

 

Ay, there’s the rub

 

Wat precies onder de uitzondering 'wezenlijk waarde van de waar' moet worden verstaan, is overigens niet geheel duidelijk. Het is aan het Europese Hof van Justitie om duidelijkheid te scheppen over dit leerstuk. De Hoge Raad stelde er in de recente Stokke/Hauck-zaak prejudiciële vragen over aan het Hof. Op het verlossende woord moet dus nog enige tijd worden gewacht.

 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.