NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • De week van…Francisco van Jole

De week van…Francisco van Jole

Francisco van Jole is eindredacteur en initiatiefnemer van Joop.nl. De politieke weblog is op 3 november 2009 live gegaan.

 

“Mijn dag begint altijd hetzelfde: ik lees de Volkskrant. Daarna pak ik mijn iPad en bekijk of er interessante tweets op Twitter zijn. Nadat ik dat heb gedaan, sta ik op, drink een kop koffie, en ga het overige nieuws bekijken. Bij Joop werken wij in shifts. We brengen van 07:00 uur ’s ochtends tot 01:00 uur ’s nachts nieuws. Dat doen we met een redactie van vier man. Je kunt dus uitrekenen hoeveeel tijd ik daarmee dagelijks bezig ben. Twee keer in de week heb ik avonddienst, die ik meestal vanuit huis doe. De overige tijd ben ik op de redactie in Hilversum. De hele dag ben ik bezig nieuws bijeen te garen en de ontwikkelingen te volgen.

Deze week is het echt de eerste verkiezingsweek. Ik verwacht dat het debat echt gaat losbarsten. Zondag was het eerste lijsttrekkersdebat op televisie, woensdag weer een debat en daaromheen zal er behoorlijk wat campagne gevoerd worden. Joop gaat geen stemadvies geven, maar we zijn wel voorstander van een links-progressief kabinet. We gaan in kaart brengen wat de obstakels daarvoor zijn en hoe je die weg kunt nemen.

Joop is nog in de start-up fase en heeft al mijn aandacht nodig. Vroeger gaf ik twee tot drie keer per week een lezing – die tijd is voorbij. Wij hopen natuurlijk uiteindelijk de omvang van de Huffington Post te bereiken. Ik mag van de omroep geen cijfers over bezoekersaantallen geven, maar je kan zien hoe vaak artikelen op de site worden gelezen. Het best gelezen artikel is deze week zo’n 15.000 keer gelezen. Het gaat dus goed. Laat ik zeggen: het loopt volgens plan.

Op donderdag presenteer ik in de Balie in Amsterdam het Nationale Downloaddebat. Dat gaat interessant worden. Naar mijn idee zitten wij al vijftien jaar in een patstelling: downloaders en de entertainmentindustrie willen niet schuiven. Daar komt nu verandering in. De entertainmentindustrie begint van zijn kopieerangst af te raken en is vriendelijker voor de consument. Het is toch bizar dat de consument die naar de bioscoop gaat en netjes een kaartje koopt met allerlei waarschuwingen wordt geconfronteerd. Hetzelfde geldt als ik een dvd koop: krijg ik eerst allerlei dreigende boodschappen geserveerd. Ik heb het idee dat de consument tegenwoordig ook wel begrijpt dat je niet alleen maar kan jatten, omdat er dan uiteindelijk niets meer overblijft."



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.