NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • De Telegraaf mag programmagegevens niet publiceren

De Telegraaf mag programmagegevens niet publiceren

De Telegraaf mag de programmagegevens van de week erop niet publiceren zonder toestemming van de omroepen. Dat heeft de voorzieningrechter in Amsterdam afgelopen woensdag 13 juni bepaald.

In het weekend van 2 juni deelde De Telegraaf een gratis tv-gids uit met programmagegevens voor een week. In reactie hierop spanden De Nederlandse Publieke Omroep (NPO), RTL Nederland, SBS Broadcasting en Veronica een kort geding geding aan tegen de krant, omdat zij deze concurrentie van De Telegraaf niet wilden.  Ze vorderden bij de Amsterdamse voorzieningenrechter een verbod om de programmagegevens voor een hele week te publiceren.

De omroepen stelden zich daarbij op het standpunt dat de programmagegevens auteursrechtelijk beschermd zijn en dus niet zonder hun toestemming mogen worden gepubliceerd. Met het uitbrengen van de tv-gids leeft De Telegraaf volgens de omroepen verder eerdere overeenkomsten met de omroepen niet na, nu De Telegraaf op basis van die overeenkomsten slechts beschikt over toestemming om per dag en per weekend de programmagegevens te publiceren.

De Telegraaf beriep zich ter verweer op een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie in een Britse zaak om programmagegevens. Uit deze uitspraak zou volgen dat dergelijke programmagegevens niet auteursrechtelijk zijn beschermd en dus vrij zijn voor publicatie.

De voorzieningenrechter verwerpt dit verweer van De Telegraaf, want overweegt dat de Nederlandse wetgever uitdrukkelijk  heeft bepaald dat de programmagegevens niet zonder toestemming van de omroepen mogen worden gepubliceerd. Dat is een politieke keuze van de wetgever, waar de rechter niet omheen kan. Zou de rechter dat wel doen en op de politieke besluitvorming vooruitlopen, dan zou dat in strijd zijn met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat er in de politiek momenteel wordt nagedacht over een mogelijke verandering van het huidige stelsel – een meerderheid van de Tweede Kamer stemde recent in met een voorstel om programmagegevens tegen een redelijke vergoeding voor iedereen vrij publiceerbaar te maken – doet hier volgens de voorzieningenrechter niet aan af. De rechter dient de politieke besluitvorming af te wachten.

De voorzieningenrechter legt De Telegraaf een dwangsom van tweehonderdduizend euro op per publicatie en veroordeelt de krant tot betaling van de proceskosten tot een hoogte van 27.651,17 euro.

De krant heeft overigens aangegeven zich niet bij het oordeel van de rechter neer te leggen.

Lees hier het hele vonnis



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.