NL EN

De like-button onder de loep

Op vele websites (inclusief deze) kom je ze tegen, de Facebook like-buttons. Door op de button te klikken kan je de website gemakkelijk aan je facebookvrienden aanbevelen. Daarin zit natuurlijk een groot voordeel voor de website. Elke klik op de button maakt de website in een klap bekend bij een grotere kring personen. Geen wonder dus dat websites op grote schaal gebruik maken van de buttons.

Wat de meeste mensen wellicht niet weten is dat Facebook met behulp van de button veel informatie over je kan verzamelen. Wat de button technisch doet is namelijk een trackingcookie plaatsen, waarmee je surfgedrag gevolgd wordt. Dit gebeurt ook als je niet op de button klikt en zelfs als je geen Facebook profiel hebt. Het gaat dan bijvoorbeeld om elke klik op de website, de tijd die je op de website doorbrengt en waar je vervolgens heen surft. De profielen die Facebook met behulp van die informatie van je op kan bouwen zijn zeer uitgebreid.

Hoewel Facebook van mening is dat deze praktijk in overeenstemming is met de Europese regelgeving, heeft een Duitse privacy-toezichthouder in de deelstaat Schleswig-Holstein gesteld dat de like-button in strijd is met de Duitse privacy-wetten. Hij heeft websitehouders zelfs gedreigd met juridische stappen indien zij de button niet verwijderen.

De informatievergaring door de button is waarschijnlijk in strijd met de nieuwe Europese regelgeving over cookies. Die geeft aan dat de gebruiker vooraf toestemming moet geven en geïnformeerd moet worden over het plaatsen van een cookie. Het is de vraag of je als Facebook gebruiker (voldoende uitdrukkelijk) toestemming heb gegeven voor dergelijke cookies. Voor personen zonder Facebook profiel wordt aan zowel het informatie- als het toestemmingsvereiste in ieder geval niet voldaan.

Maar de like-buttons vervullen ook een handige functie. Niet alleen de website die ‘ge-liked’ wordt behaalt voordeel door gratis reclame, de gebruiker kan zijn of haar interesses gemakkelijk delen met vrienden en Facebook krijgt inzicht in de interesses van haar gebruikers. De nieuwssite Heise.de heeft daarom een mogelijke oplossing gevonden voor het privacy-probleem. In plaats van met één klik, zou de like-button voortaan twee kliks vereisen. Met de eerste klik schakelt de gebruiker de like-button in en met de tweede klik wordt er daadwerkelijk ‘ge-liked’.

Pas wanneer de gebruiker de like-button actief inschakelt, worden zijn of haar gegevens verwerkt. Hoewel er nog geen informatie wordt verstrekt over de verwerking, wordt zo in ieder geval een soort toestemming gegeven. Een stap in de goede richting dus en charmant in zijn eenvoud. Het is te hopen dat Facebook, ondanks het feit dat zij zich op het standpunt stelt niet gebonden te zijn aan Europese regelgeving, een vergelijkbare stap neemt.

Zie voor berichten over de privacy-aspecten van de like-button op cnet.com, huffingtonpost.com en thinq.co.uk

BRON: Emerce


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.