NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • De Google News boycot: een doodlopende weg

De Google News boycot: een doodlopende weg

Heleen van Lier van de Volkskrant stelde mij een aantal vragen naar aanleiding van de Google News boyot door Braziliaanse kranten. In Frankrijk en Duitsland willen ze geen boycot, maar wel een vergoeding voor overname van "snippets" uit krantenberichten. Het wordt wel "ancillary copyright" genoemd of een "Google tax", afhankelijk met wie je praat.

/knip

Nieuwe-media-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm van SOLV vindt het ironisch. 'Je kunt in deze tijd ook niet meer zeggen: ik wil niet meer doorzoekbaar zijn; dat is hoe nieuws tot mensen komt.' Bijna alle uitgevers ondernemen actie om hun sites beter doorzoekbaar te maken en bieden zelf hun koppen en eerste zinnen aan via RSS om het te verspreiden via aggregatiesites. Google News, ook een aggregatiesite, zou hiervan dan worden uitgesloten.'

Dwangsom
Dit leidde vorig jaar tot een paradox. In 2007 klaagde een groot aantal Belgische Franstalige en Duitstalige dagbladuitgevers, verenigd in de groep Copiepresse, Google News aan. Ze kregen gelijk en Google verwijderde hun artikelen uit Google News. Deed de zoekgigant dat niet, zou Google een forse dwangsom opgelegd krijgen - waarop Google uit voorzorg de sites ook maar meteen uit de zoekresultaten verwijderde. Copiepress zag het bezoek instorten en vroeg Google om de titels - alstublieft - terug te plaatsen in de zoekresultaten.

Google begrijpt de bezwaren van uitgevers niet, en vindt dat uitgevers prima verdienen aan Google News. 'We creƫren wereldwijd ongeveer 100.000 zakelijke kansen per minuut voor uitgevers door het bezoek door te leiden naar pagina's waarop zij advertenties kunnen tonen. Bovendien hebben we vorig jaar 6,5 miljard dollar aan inkomsten gedeeld met partners die Google-advertenties tonen.'

In Duitsland en Frankrijk wordt op dit moment aan wetten gewerkt die Google News zouden moeten verplichten om uitgevers te betalen. Dit terwijl Google geen direct verdienmodel heeft met Google News, waar geen advertenties of gesponsorde artikelen in te vinden zijn.

Woordvoerder Jansen [van Google]: 'Het is ook niet zo makkelijk om geld te verdienen met nieuwsverhalen binnen Google News. Adverteerders zullen sneller geneigd zijn advertenties te plaatsen binnen Google Zoeken - want dan is er een concrete vraag van de consument. Bijvoorbeeld als hij op zoek is naar elektronica of schoenen. Dat is niet zo bij nieuws. Feit is wel dat adverteerders zelf wel geld kunnen verdienen met het extra verkeer dat Google News oplevert.'

Ook Alberdingk Thijm ziet niets in deze wetsvoorstellen: 'Dit is zeer controversieel. De uitgevers willen van twee walletjes eten: doorzoekbaar zijn en extra bezoek via Google krijgen, en daar ook nog voor betaald krijgen.'

/knip

Lees hier het hele bericht.

BRON: De Volkskrant (Heleen van Lier)


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.