NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • De Britten pakken verstoorde perceptie van schoonheid aan

De Britten pakken verstoorde perceptie van schoonheid aan

Dove startte in 2006 een offensief tegen de gevestigde orde in de reclamewereld en hun vervormingen van het uiterlijk van vrouwen in campagnes, met de slogan: “No wonder our perception of beauty is distorted.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Dove's tegenoffensief

Wat wellicht toentertijd niet denkbaar was, lijkt nu in het beleid te passen van de Britse reclamecodecommissie, zij verbiedt namelijk portretten van L’Oréal wegens ‘overdrijving’ en ‘misleiding’. Cosmeticaconcern L’Oréal mag in Groot-Brittannië geen reclame verspreiden met actrice Julia Roberts en model Christy Turlington omdat hun foto’s zwaar zouden zijn geretoucheerd. Dat bepaalde de Britse reclamecodecommissie ASA na een klacht van Lagerhuislid Jo Swinson, zij voert actie tegen overdreven geperfectioneerde vrouwenbeelden: “Turlington en Roberts zijn van nature prachtige vrouwen die geen retouche nodig hebben om er fantastisch uit te zien. Dit is een krachtig signaal aan de adverteerders: terug naar de realiteit!”

De betreffende L’Oréal advertentie

Roberts maakt reclame voor ‘Teint Miracle’ van het merk Lancôme, dat onderdeel is van L’Oréal: “De eerste foundation die het aura van een perfecte huid nabootst”. Turlington maakt reclame voor ‘The Eraser’ van Maybelline, een foundation tegen huidveroudering. De commissie stelt dat de foto’s de regels omtrent ‘overdrijving’ en ‘misleiding’ overtreden: “Ze zijn niet representatief en geven geen realistisch beeld van wat de producten vermogen.” De verdediging van L’Oreal: “De foto van Turlington is digitaal bewerkt om de huis lichter te maken, om make-up weg te poetsen, schaduwen te verwijderen, lijntjes rond de ogen aan te brengen en de wenkbrauwen donkerder te maken, maar de foto geeft een treffend beeld van het te behalen resultaat.”

Echter waren de foto’s van de twee vrouwen dusdanig gemanipuleerd, dat de huid van Roberts er stralender uitzag dan in werkelijkheid het geval is en bij Turlington waren onder meer kraaienpootjes bij de ogen en donkere lijnen geretoucheerd.

Het is niet de eerste keer dat L’Oréal op de vingers is getikt door de Britse reclamecodecommissie. Naast een reclame voor mascara, waarin actrice Penelope Cruz optrad en een antirimpelcrème die werd gepromoot door fotomodel Claudia Schiffer, werd ook een crème tegen cellulitis -waar verrassend genoeg geen beroemdheid in voorkwam- niet gewaardeerd door de commissie.

 

Door: Liisa Janssens

BRON: nrc next


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.