NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • DDMA: Niet-werkende afmeldlink bij nieuwsbrieven is grootste irritatie
  • GEPLAATST OP: 30 maart 2012
  • GEPLAATST DOOR: Anke Verhoeven
  • GEPLAATST IN: Spam
  • GOOGLE+: Anke Verhoeven

DDMA: Niet-werkende afmeldlink bij nieuwsbrieven is grootste irritatie

De DDMA Privacy Autoriteit maakt in het jaarverslag van 2011 bekend dat meer dan de helft van de ontvangen klachten gaat over een niet-werkende afmeldlink bij e-mail nieuwsbrieven.

Indien een afmeldlink niet werkt, handelt het bedrijf dat de nieuwsbrief verzendt niet alleen in strijd met de regels van het Privacywaarborg van de DDMA, maar ook in strijd met de wet. De regels hieromtrent zijn neergelegd in artikel 11.7 van de telecommunicatiewet.

Dat artikel bepaalt ten eerste dat, kort gezegd, toestemming nodig is voor het versturen van commerciële berichten, zoals nieuwsbrieven. De ontvanger van de nieuwsbrief moet dus ooit aangegeven hebben de nieuwsbrief te willen ontvangen (opt in). De verzender dient de opt in te kunnen bewijzen 

Daarnaast bepaalt het artikel dat de ontvanger in elk bericht de mogelijkheid moet hebben om aan te geven dat hij dergelijke communicatie niet meer wil ontvangen (opt out). Als de link waarmee de ontvanger zich kan uitschrijven niet werkt, voldoet de nieuwsbrief dus niet aan de wettelijke vereisten.

Zo’n niet-werkende afmeldlink kan overigens duur uitpakken. De OPTA handhaaft de wetgeving op dit gebied en heeft vorig jaar nog een boete van maar liefst 550.000 euro uitgedeeld wegens schending van de spam-regels.  

Lees hier het bericht op DDMA.nl

BRON: DDMA


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.