NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Consumentenautoriteit focust op webshops, reisbranche en online games

Consumentenautoriteit focust op webshops, reisbranche en online games

Uit de voorgestelde agenda voor 2012 en 2013 blijkt dat de Consumentenautoriteit zich gaat richten op telemarketing, webwinkels en de reisbranche. Zij gaat daarnaast vooronderzoeken starten met betrekking tot de mobiele telefoniesector en online games. De markt wordt uitgenodigd om te reageren op deze plannen.

Aandachtsgebieden

De voorgestelde aandachtsgebieden van de Consumentenautoriteit zijn:

1. Misleidende en agressieve telemarketing;

Dit is een terugkerend agendapunt voor de Consumentenautoriteit. Vooral in telemarketing voor energie, vaste telefonie en loterijen is een veelvoorkomende klacht dat consumenten te weinig informatie krijgen. Vaak is niet duidelijk of er een overeenkomst is aangegaan en onder welke voorwaarden. De Consumentenautoriteit gaat zich niet alleen richten op de opdrachtgevers van telemarketing, maar ook op de opdrachtnemers (de callcenters).

2. Leverings- en betalingsproblemen bij webwinkelen;

De Consumentenautoriteit ontvangt een stijgend aantal meldingen over niet geleverde producten, slecht bereikbare bedrijven en problemen met het herroepingsrecht. Het plan is om zowel consumenten als ondernemers te informeren over de toepasselijke regels en snel op te treden wanneer er signalen zijn dat het ergens fout gaat.

3. Intransparantie van prijzen in de reisbranche

Uit meldingen van consumenten en onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat er in de reisbranche veel onduidelijkheid is over prijzen. Vaak worden extra kosten pas laat in het boekingsproces gepresenteerd. Resultaat is dat het voor de consument lastig prijzen met elkaar kan vergelijken.

Vooronderzoeksgebieden

Ook worden er twee aandachtsgebieden voorgesteld waarop de Consumentenautoriteit vooronderzoek wil gaan verrichten. Deze aandachtsgebieden zijn

1. Consumentenproblemen in de mobiele telefoniesector

Uit meldingen bij de Consumentenautoriteit blijkt dat consumenten vaak vragen hebben over hun rechten inzake reparatie van een telefoon, met name wanneer het abonnement niet rechtstreeks bij de provider wordt afgesloten. Ook wordt veel geklaagd over het feit dat reparaties vaak lang duren en dat er ten onrechte kosten voor in rekening worden gebracht.

2. Online Games

De Consumentenautoriteit ontvangt veel signalen van misleiding in de markt van online games. Zo wordt soms geld uitgegeven in games zonder dat de consument zich daarvan bewust is. Met name omdat zich veel jonge consumenten op deze markt begeven, wil de Consumentenautoriteit hier een nader onderzoek naar instellen.

Consultatie

De Consumentenautoriteit heeft de markt uitgenodigd om te reageren op de voorgestelde aandachtsgebieden en vooronderzoeksgebieden. Tot 23 november 2011 kan een reactie op de plannen van de Consumentenautoriteit ingediend worden. Deze reacties worden dan meegenomen bij het opstellen van de definitieve agenda voor 2012-2013. Het consultatiedocument is hier te vinden.

BRON: Consumentenautoriteit.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.