NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Consumentenautoriteit: bestrijding oneerlijke handelspraktijken online

Consumentenautoriteit: bestrijding oneerlijke handelspraktijken online

Nu de Consumentenautoriteit meer bevoegdheden heeft gekregen gaat zij nu ook boetes opleggen aan webwinkels die zich schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken (art. 6: 193a t/m j BW). Per overtreding kan een maximale boete van €450.000 euro worden opgelegd.

Webwinkels maken zich volgens de Consumentenautoriteit vaak schuldig aan oneerlijke handelspraktijken. Een oneerlijke handelspraktijk is bijvoorbeeld het weglaten van essentiële informatie (art.6:193d BW jo art.193f BW).

De consument zou vaak na het invullen van adres- en bankgegevens met onverwachte kosten -zoals BTW -komen te zitten. Dit terwijl een webshophandelaar aanduidingen van prijzen duidelijk en ondubbelzinnig moet aanbieden, met de uitdrukkelijke vermelding of, en zo mogelijk welke, belasting en leveringskosten daarbij inbegrepen zijn, zoals uit art. 13d, lid 2 BW (duidelijk en ondubbelzinnig) volgt.

De consument blijkt echter ondanks deze onverwachte kosten toch vaak de transactie door te zetten, vanwege de moeite en tijd die hij heeft genomen om tot de transactie te komen. Bepleit zou kunnen worden dat de consument dan niet een besluit neemt, dat hij anders niet had genomen, hoewel dit wel een wettelijk vereiste is om van een oneerlijke handelspraktijk te kunnen spreken (ex art. 6:193d BW jo art. 3:15d, lid 2 BW). Het economische gedrag van de consument wordt niet wezenlijk verstoort, want zij gaat tóch over tot het sluiten van de overeenkomst?

Echter, in de literatuur wordt over het algemeen aangenomen dat voldoende is dat de handelspraktijk de aankoopbeslissing van de consument merkbaar kan verstoren (voor geïnteresseerden: P.G.F.A. Geerts en E.R. Vollebregt, Oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkend reclame, Kluwer, Deventer, 2009, p. 22).

Het wachten is op de eerste boete die op grond van bovenstaande wordt opgelegd door de Consumentenautoriteit.

Lees hier het bericht.

BRON: Reclameboek.nl en Telegraaf.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.