NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Consumentenautoriteit beboet misleidende sms-aanbieder

Consumentenautoriteit beboet misleidende sms-aanbieder

De Consumentenautoriteit heeft het bedrijf Smart Media Services een boete opgelegd ten bedrage van 118.750 euro. Reden hiervoor is de misleiding van het bedrijf door consumenten met beloften over geldprijzen te verleiden tot het afsluiten van een duur sms-abonnement. Het suggereerde dat er grote geldprijzen, tussen de 2500 en 500 euro, te winnen waren door een spelletje te spelen op de website www.skilled2win.com.

Doordat verliezen onmogelijk leek, verkeerden gedupeerden al gauw in de veronderstelling dat ze inderaad een prijs gewonnen hadden. De ‘winnaar' diende echter vervolgens een sms te sturen om kans op de prijs te maken. De gedupeerden werden hierdoor ongevraagd aangemeld voor een sms-abonnement voor een woordspel dat geheel losstond van het spelletje op de website. Per bericht betaalde de consument dan 1,50 euro. Het ongevraagd toesturen van de smsjes stopte pas nadat de consument zich had afgemeld via de shortcode 2200. Smart Media Service heeft op zijn website niet gemeld dat er kosten verbonden zaten aan de smsjes, noch de hoogte van die kosten. Volgens de Consumentenautoriteit claimde het bedrijf ten onrechte dat het zich aan de SMS Gedragcode zou hebben gehouden.

Naast de boete legde de Consumentenautoriteit het bedrijf ook een last onder dwangsom op om ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn informatie aanpast en stopt met ongevraagde toezending van sms'jes. Ondertussen is op de website van Smart Media Services is het gewraakte spel niet meer te spelen. De Consumentenautoriteit kwam de misleidende sms-dienst op het spoor bij een oriënterend onderzoek op internet, waarna een onderzoek werd ingesteld naar Smart Media Services.

Het is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een sms-dienstenaanbieder beboet. Eerder dit jaar kreeg OX2 International een boete opgelegd van 85.000 euro, terwijl vorig jaar Wizz Mobile een boete kreeg van 76.000 euro.

Lees hier het bericht.

BRON: tweakers.net


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (9)

Keskin A. woensdag 10 juni 2009 21:08

Ik ben zo moe om ongewenste sms te blokkeren.Ondanks heb ik meerdere keer afgemeld om niet meer zo'n rare sms te krijgen,krijg ik nogmaals.Ik ben ook nutteloos,zou u me helpen om wat nog meer te doen.Ik krijg sms van 1555 mobillion025 en 3669 cmtelecom035.

S.Eser zaterdag 27 juni 2009 16:55

Nou hier nog een ik ben het ook allemaal met die stomme geldlokkerd. Wij worden er iedere keer de dupe van. Nu blijkt er van mijn toestel zogenaamd smsjes verstuurd te zijn naar 3669. Ik doe noiit mee aan zulke gedoe. Ik zou ook graag weten waar ik mijn rechten van kan halen. Dit kan toch zo niet!!!

Robbie vrijdag 3 september 2010 20:46

heb hetzelfde sinds kort krijg ik die sms van 3669 heb me ook nog nooit aangemeld voor deze dienst. heb nu info stop naar 3669 gestuurd. nu nemen ze binnenkort contact met me op zeggen ze nu. wordt hier niet vrolijk van wil er niets mee te maken hebben. die boetes zijn ook veels te laag die moeten gewoon hoger plus een gevangenis straf erbij. hopelijk stopt het dan.

Talib donderdag 25 november 2010 13:31

Ik had een sms gestuurd dat ik geen sms wil ontvangen.
Want ik had me (wel/niet)aangemeld (onbewust) , en wist niet dat er kosten aan verboden was.
Ik kreeg wel per dag 2 soms 3 sms die ik meteen ging verwijderen want ik had niets aan de foto's.
Pas toen ik mijn factuur gezien had wist ik.
Het was al te laat een te hoge rekening .
Ik had gisteren (24-11-2010) een bericht gestuurd naar 3669 dat ik geen sms wil ontvangen.
Ondanks dat ik dat gedaan heb kreeg ik vandaag weer twee berichten.
Terwijl ik gisteren ook een bericht terug kreeg met de tekst ( We hebben je gegevens verwijderd. Je zult nu geen sms berichten meer ontvangen van deze dienst.)
Mijn vraag is hoe kan dat??????
En krijg ik dan weer een hoge rekening.
Kan ik mijn geld terug krijgen over iets waar ik niet om gevraagt had.
Ik hoop dat ik zo snel mogelijk iets te horen krijg.

P. de Bruin vrijdag 10 december 2010 19:19

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik ben boos, heel boos!!! Weet iemand al iets over hoe je die lui kan aanpakken en of ik mijn geld, wat hun hebben gestolen, kan terug krijgen? Ik voel me machteloos en ben zoooooooo ontzettend boos dat dit zomaar kan, stelletje schoften zijn het!

Marjan zaterdag 30 juli 2011 11:28

Mijn zoon heeft in juni/juli voor €45,49 aan ongewenste smsdiensten ontvangen van 3669-cmtelecom 150 waarvoor hij zich nooit heeft aangemeld.
Mijn provider heeft geen contract met deze dienst en is niet verantwoordelijk voor de kosten hiervan.
Wie weet hoe en waar ik mijn schade kan verhalen, want dit zijn misdadige praktijken.

Ellen woensdag 12 oktober 2011 12:45

Idd afschuwelijk! Ik kom er nu naar maanden ook achter en al is de sim kaart eruit; het is 100,00 euro per maand!
Dit is pure diefstal!

Cor woensdag 22 augustus 2012 10:41

Onze zoon van 14 heeft een maand rek. van 283,00 euro daar zit 210,00 euro van die 3669 smsjes.
Het gaat om een spelletje waar je punten voor krijgt
wat het ook is ik vind het schandalig dat dit zomaar kan. Vooral deze leeftijds groep hebben niet het idee dat het om veel geld gaat. is hier nog wat aan te doen?

Bernhard dinsdag 21 mei 2013 13:22

Hier hetzelfde probleem met 3669, wil er van af , neem contact op met T-Mobile, is echt schandalig dat dit zo maar kan.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.