NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Consumenten veronachtzamen verantwoordelijkheid voor virus-bestrijding

Consumenten veronachtzamen verantwoordelijkheid voor virus-bestrijding

De aanval van het meest hardnekkige computervirus ooit, "Mydoom", roept opnieuw de vraag op: wie is verantwoordelijk voor het beschermen van computers en internet tegen virussen? Uit het Internet Participatie onderzoek van XS4ALL blijkt dat 85% van de Nederlandse consumenten en MKB ondernemers internetproviders verantwoordelijk houdt voor het bestrijden van virussen. Toch zegt ook 50% van de Nederlanders de overheid verantwoordelijk te houden. Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt dat het tegengaan van virussen ook de verantwoordelijkheid is van grote softwareleveranciers. Slechts weinig consumenten en ondernemers zien een verantwoordelijkheid voor zichzelf: "Het buiten de deur houden van virussen is niet mijn taak," aldus 77% van de consumenten en 58% van de ondernemers.

Gevraagd naar de maatregelen die consumenten en ondernemers zelf nemen, bantwoordt 78% van de consumenten en 84% van de ondernemers telkens de laatste virusdefinities op hun virusscanner te installeren. Veel gebruikers zeggen hun systemen actief te beschermen tegen virussen. Uit dit onderzoek blijkt daarentegen ook dat het percentage ondernemers en consumenten dat last heeft van virussen schrikbarend hoog is (respectievelijk 81% en 76%).

Dit blijkt ook uit de gevolgen van het Mydoom-virus, dat bij veel bedrijven en particulieren overlast heeft veroorzaakt. Kennelijk beseffen veel mensen niet dat ze continu, minimaal een keer per week, hun virusscanner moeten updaten met de laatste virusdefinities om virussen onschadelijk te maken of buiten de deur te houden.

Lees hier het onderzoeksrapport.

BRON: XS4ALL


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.