NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • “Consument de dupe van netneutraliteit”: omgekeerde wereld?

“Consument de dupe van netneutraliteit”: omgekeerde wereld?

In de categorie Hoe dan?! las ik vandaag op Tweakers dat de wereldwijde koepelorganisatie van de telecombranche heeft gewerkt aan een reclamecampagne tegen de invoering van netneutraliteit in de Europese Unie. Op zich is dat niet heel vreemd, omdat dit pakket van regels telecomproviders bijvoorbeeld verhindert om hogere tarieven te rekenen voor bedreigende datadiensten, zoals Skype of WhatsApp. Bovendien mogen telco’s de data die door middel van deze diensten wordt doorgegeven niet belemmeren of vertragen, waardoor ze verplicht worden deze diensten een gelijk speelveld te bieden. Een groot goed voor de gemiddelde consument dus; deze hoeft immers niet extra aan zijn provider te betalen voor het gebruik van internetdiensten (anders dan voor de overschrijding van zijn databundel, wat natuurlijk ook flink wat kan kosten).

Echter, volgens de (overigens gecancelde) reclamecampagne zou de consument juist de dupe worden van het invoeren van netneutraliteit. Hoe dan?! Nou, door het invoeren van netneutraliteit zouden telco’s niet meer in staat zijn om hun netwerkverkeer op een efficiënte manier te beheren, waardoor het gebruik van applicaties een ‘exercise in frustration’ wordt. Door consumenten de angst in te boezemen dat zij hun apps niet meer fatsoenlijk kunnen gebruiken, hopen zij een stokje te kunnen steken voor de invoering van de netneutraliteitsbepalingen in de EU.

Het is onbekend met welke reden de organisatie de campagne toch heeft geannuleerd, maar laten we vooral hopen dat ze zich hebben bedacht en inzien dat netneutraliteit wel degelijk ten goede komt aan de consument. Het is begrijpelijk dat telco’s zich niet met deze ontwikkeling kunnen verenigen, maar bij consumenten zijn ze hier echt het verkeerde adres. Netneutraliteit levert hen gewoonweg veel te veel voordelen op.

Overigens komt de campagne ook nogal laat: de bepalingen zijn al door het Europees Parlement aangenomen en wachten alleen nog op een handtekening van de Raad van Ministers.

 



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.