NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Class action tegen Tinder in verband met ‘like-limiet’

Class action tegen Tinder in verband met ‘like-limiet’

Afgelopen week heeft Billy Warner, een Amerikaanse onderdaan, een class action tegen Tinder ingesteld bij de rechtbank in Californië omdat hij moet gaan betalen voor zijn swipes waarmee hij de in beeld verschenen persoon ‘liked’ als hij zijn limiet heeft bereikt.

Billy, kennelijk een fervent Tinder gebruiker en fanatiek swiper, is not amused want Tinder heeft haar diensten eerst gratis aangeboden en nu zij voldoende gebruikers heeft wil ze er op een bedrieglijke manier aan gaan verdienen, aldus Warner. Bovendien heeft Tinder haar gebruikers hierover niet van tevoren ingelicht, maar moest Billy erachter komen toen er een pop up in zijn scherm verscheen die hem berichtte dat hij zijn like- limiet bijna had bereikt en moest betalen voor extra like. Tinder biedt daartoe de mogelijkheid om een Tinder Plus abonnement af te sluiten.

Met dit Tinder Plus abonnement kan je onbeperkt ‘liken’ maar ook je swipes ongedaan maken. Daarnaast kan je profielen zien van Tinder-gebruikers die buiten jouw regio wonen. Dit abonnement kost voor gebruikers tot 30 jaar 9.99 Dollar per maand en voor gebruikers van 30 jaar en ouder 19.99 Dollar per maand.

Dat ondernemingen op een gegeven moment over een verdienmodel gaan nadenken is niets nieuws. Dat een advertentiemodel of abonnementsmodel voor diensten zoals Tinder favoriet zijn is ook niet nieuw. Billy denkt daar echter anders over.

Billy beroept zich voor zijn vordering bij de rechtbank in Californië op misleidende reclame en de in Californië geldende  Business and Professions Code. Volgens Billy wil Tinder – zoals gezegd- op een bedrieglijke manier geld verdienen door de dienst eerst gratis aan te bieden en nu voor het ongelimiteerde gebruik geld af te dwingen. Ook vordert hij een schadevergoeding voor de gemaakte kosten, en nee niet voor het mogelijk mislopen van de liefde van zijn leven. De Advocaat van Billy, Friedman, onderbouwt de hiervoor genoemde vorderingen door te stellen dat Tinder nog steeds adverteert als gratis app, maar haar gebruikers daarentegen kosten in rekening wil brengen.

In principe is de Tinder app nog steeds gratis te gebruiken, voor het aanmaken van het profiel en gebruiken van de dienst worden – voor zover ik weet- geen kosten in rekening gebracht. Er worden pas kosten in rekening gebracht als je gebruik wil maken van extra functionaliteiten en je daarmee instemt. Hoe misleidend de advertentie van Tinder is, kan dan ook worden afgevraagd. Tinder doet er wellicht  wel verstandig aan haar gebruikers op duidelijke wijze in te lichten over haar nieuwe abonnementsdienst.

Hoeveel Tinder gebruikers zich inmiddels bij de class action hebben aangesloten is niet duidelijk. Dat er meer gebruikers not amused zijn blijkt wel uit de geplaatste reacties bij de app in de Google app store.

Wat vindt Tinder van de aanklacht? Het moederbedrijf van Tinder, IAC, heeft de volgende reactie gegeven: “We normally don’t comment on pending litigation, but on this one we just can’t help ourselves: it’s downright silly.”

Of de rechter in California de aanklacht ook silly vindt, moet worden afgewacht.

BRON: Nu.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.