NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Claim opticien ‘u ziet meer dan u voor mogelijk had gehouden’ niet misleidend

Claim opticien ‘u ziet meer dan u voor mogelijk had gehouden’ niet misleidend

Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code heeft op 13 februari 2012 geoordeeld dat deze reclame-uiting van Bouwman Optiek niet misleidend is:

“Aangezien we gebruik maken van de allernieuwste apparatuur en meettechnieken zijn we in staat u meer te laten zien dan u voor mogelijk heeft gehouden.”

De klacht luidde dat de consument op grond van deze mededeling zal denken dat hij beter zal gaan zien. Dit is een illusie die adverteerder niet waar kan maken. Het gezichtsvermogen wordt bepaald door het oog en niet door het brillenglas.

De Reclame Code Commissie had in eerste aanleg al geoordeeld dat in de bewuste mededeling gebruik wordt gemaakt van een geoorloofde, bij dergelijke wervende teksten gebruikelijke wijze van overdrijving.

Naar het oordeel van het College zal de gemiddelde consument de reclame-uiting, door het ontbreken van een toelichting daarop en de gekozen bewoordingen, slechts beschouwen als een aanprijzing in algemene zin. De consument zal de uiting niet zo opvatten, dat uitsluitend met de appa­ratuur en meettechnieken van de adverteerder een goed resultaat kan worden bereikt, dan wel dat daarmee een beter resultaat zou kunnen worden bereikt dan indien geen gebruik van die apparatuur en meettechnieken wordt gemaakt. De gemiddelde consument zal evenmin menen dat de adverteerder in staat is het gezichtsvermogen van ogen te verhogen. Het College onderschrijft om die reden het oordeel van de Commissie dat de reclame-uiting niet misleidend is.

Naar mijn mening een terechte uitspraak, hoewel het jammer is dat het College niet met zoveel woorden bevestigt dat het hier inderdaad gaat om een in reclame geoorloofde wijze van overdrijving.

Lees hier de volledige uitspraak.

BRON: Stichting Reclame Code


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.