NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Chocoladebeer Lindt Teddy geen inbreuk op Gold Bear van Haribo

Chocoladebeer Lindt Teddy geen inbreuk op Gold Bear van Haribo

Het Duitse hof in Keulen heeft onlangs geoordeeld dat de door Lindt & Sprüngli AG (hierna: “Lindt”) verkochte chocoladeberen geen inbreuk maken op het Gold Bear-merk van Haribo.

 

Haribo verkoopt sinds de jaren ’60 de gekleurde gummibeertjes onder het merk Gold Bear/Goldbär. In 1975 heeft zij ‘Gold Bear’ als woordmerk geregistreerd. Lindt is een Zwitserse chocoladefabrikant die vooral bekend is om haar chocoladehazen (en voor de juristen onder ons – nerdalert – wegens de procedure over deze hazen). Eind 2011 heeft Lindt haar chocoladecollectie uitgebreid met chocoladeberen. Deze chocoladebeer is – net als de paashaas – in goudfolie verpakt en heeft een rode strik om de nek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volgens Haribo maken deze chocoladeberen inbreuk op haar Gold Bear-merk en zij is in Duitsland een procedure tegen Lindt gestart. Haribo meent dat in goudfolie verpakte chocoladeberen van Lindt een driedimensionale weergave vormen van het woordmerk Gold Bear en dat er verwarringsgevaar bij het relevante publiek bestaat tussen het woordmerk Gold Bear en Lindt’s chocoladeberen. Lindt is echter van mening dat er geen sprake is van merkinbreuk, omdat op haar chocoladeberen duidelijk de merknamen Lindt en Teddy staan vermeld.

 

In eerste aanleg oordeelde de Duitse rechter dat Lindt met haar chocolade Teddy’s inbreuk maakt op de merkrechten van Haribo. Door de verpakking van de beren kan er bij het relevante publiek verwarring ontstaan tussen de chocoladeberen van Lindt en de gummibeertjes van Haribo. Met de verpakking van de chocoberen wordt volgens de Duitse rechter dus inbreuk gemaakt op het woordmerk van Haribo.

Dit oordeel hield in hoger beroep echter geen stand. Volgens het hof in Keulen is er geen overeenstemming tussen het woordmerk Gold Bear en de chocoladeberen, aangezien het merk Lindt duidelijk op de gouden verpakking van de chocoladebeer zichtbaar is en de beer meer lijkt op de chocoladehazen van Lindt zelf dan op de gummibeertjes van Haribo.

Haribo kan tegen het oordeel cassatie instellen bij het federale hof. Het federale hof zou de vraag kunnen beantwoorden of een driedimensionaal ontwerp, zoals de chocoladebeer, een inbreuk kan vormen op een woordmerk. Wordt vervolgd.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.