NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Chanel niet blij met Chanel-Ghostbusters kleding

Chanel niet blij met Chanel-Ghostbusters kleding

Dat het tegenwoordig in de mode is om kledingstukken met strip- tekenfilmfiguren te ontwerpen, kan je haast niet zijn ontgaan. Zo heeft Moschino SpongeBob Square Pants gebruikt in zijn modeshow en heeft modeketen Forever 21 een collectie geïnspireerd op Barbie ontworpen. Ook het Amerikaanse label What About Yves dacht op deze hype te kunnen inspringen door een Chanel-Ghostbusters trui en t-shirt te ontwerpen:



Het Franse modehuis Chanel is echter not amused en heeft What About Yves aangeklaagd. Chanel eist dat What About Yves de Chanel-Ghostbusters kledingstukken van haar website verwijdert en dat zij deze kledingstukken niet meer zal verhandelen. Ook moet What About Yves alle Chanel-Ghostbusters kledingstukken die zij nog in voorraad heeft en de winst die What About Yves met de verkoop van deze kledingstukken heeft behaald aan Chanel overdragen.

Juridisch gezien heeft Chanel gelijk. De trui en het t-shirt maken inbreuk op de auteursrechten van Chanel. Het logo van de spiegelbeeldige en in elkaar gehaakte C’s van Chanel zal, in ieder geval naar Nederlands recht, voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Daarnaast maakt What About Yves inbreuk op de merkrechten van Chanel.

What About Yves zou kunnen aanvoeren dat de Chanel-Ghostbusters trui en t-shirt een parodie is op Chanel, maar die vlieger gaat mijns inziens niet op. What About Yves wil immers winst behalen door de verkoop van de trui en het t-shirt en de kledingstukken zijn niet bedoeld om de spot te drijven met Chanel. Chanel heeft in dat kader ook aangevoerd dat What About Yves ongerechtvaardigd voordeel trekt uit het bekende (‘iconische’) merk van Chanel.

Tot slot zou Columbia Pictures Industries, Inc., de rechthebbende op de Ghostbusters film en franchise, ook juridische stappen kunnen ondernemen tegen What About Yves. De trui en het t-shirts maken immers ook inbreuk op de auteursrechten van Columbia Pictures. Het logo van de spook komt voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking en is ook opgenomen in het merk van Ghostbusters:

In dat geval zal de door What About Yves behaalde winst mogelijk moeten worden verdeeld tussen Chanel en Columbia Pictures. Hoe deze winstverdeling zou moeten plaatsvinden (bijvoorbeeld 50% voor beide partijen, 70 % voor Chanel of juist 70 % voor Columbia Pictures) zal nog lastig te bepalen zijn.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.