NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Britse rechter legt superinjunction op voor o.a. Twitter en Facebook

Britse rechter legt superinjunction op voor o.a. Twitter en Facebook

Een Britse rechter legde vorige week een zogenaamde ‘superinjunction’ op met het doel om alle media en personen te verbieden de naam van een zieke vrouw te publiceren.

De superinjunctions zijn bedoeld om te voorkomen dat de media berichten over bepaalde personen of kwesties. Omdat dit een zeer vergaande beperking is van de vrijheid van meningsuiting, zijn er veel tegenstanders van deze superinjunctions (ook wel gag-orders genoemd).

Aanleiding voor de zaak is een controversiële ethische kwestie. Het gaat om een vrouw die door een ernstig ongeluk al jaren in een vegetatieve staat verkeert. In het VK bestaat geen wet die euthanasie in zo’n geval mogelijk maakt, zoals we die in Nederland wel hebben. De familie van de vrouw wil binnenkort toch de machines die haar in leven houden uit gaan zetten. Zij vrezen echter dat de voor- en tegenstanders daarvan de naam van de vrouw zullen gaan misbruiken om hun argumenten kracht bij te zetten.  

Om een heksenjacht te voorkomen heeft de familie nu een verbod gevraagd om de naam van de vrouw op welke manier dan ook te publiceren. Het verbod strekt zich uit tot niet alleen de reguliere pers, die nog wel gehoor zal geven aan het verbod, maar voor het eerst ook tot internationale sociale media als Twitter of Facebook. Zij dienen alle posts met de naam van de vrouw erin direct te verwijderen. Of dat gaat gebeuren valt te betwijfelen, aangezien het gaat om Amerikaanse bedrijven.

Dat Twitter zich niet veel aantrekt van dergelijke superinjunctions bleek eerder al, toen op Twitter een lijst opdook van beroemdheden die vermoedelijk met behulp van zo’n superinjunction hebben willen voorkomen dat hun slippertjes publiek bekend zouden raken.

Klik hier voor het hele artikel.

BRON: Reuters.com


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.