NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Bescherming van de consument en gratis online diensten

Bescherming van de consument en gratis online diensten

In een rapport van afgelopen woensdag uit het Europees Parlement haar zorgen over de impact van reclame op internet. Volgens het Europees Parlement wordt op internet vaak op misleidende of agressieve vorm geadverteerd. Consumenten moeten daar beter tegen beschermd worden. Er wordt dan ook opgeroepen om consumenten beter te informeren over nieuwe vormen van online adverteren, zoals behavioral advertising. Ook respect voor privacy en bescherming van kwetsbare groepen, zoals kinderen, moeten meer aandacht krijgen. Het Europees Parlement stelt daartoe een aantal maatregelen voor.

 

Volgens IAB Europe zouden maatregelen om dergelijke vormen van reclame te beperken echter de doodsteek betekenen voor veel online diensten die nu gratis te gebruiken zijn. Een onderzoek van IAB Europa, uitgevoerd door McKinsey, berekent dat de Europese internetgebruikers in 2010 voor 69 miljard euro aan waarde dit soort gratis diensten gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de diensten van Google, die bekostigd worden door reclame.

 

Het is de vraag wat de gemiddelde consument in het dagelijks leven belangrijker vindt: gratis diensten blijven gebruiken of betere bescherming van zijn privacy. In ieder geval lijkt voorlichting de belangrijkste stap die gezet moet worden. Pas wanneer consumenten op de hoogte zijn van wat er gebeurt met hun gegevens, kunnen ze er immers bezwaren tegen hebben.

 

Lees hier het hele bericht

 

Door: Anke Verhoeven

BRON: emerce


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.