NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Bekende Britten mogelijk gestraft voor gesponsorde tweets

Bekende Britten mogelijk gestraft voor gesponsorde tweets

Tientallen celebrities, waaronder in ieder geval Elizabeth Hurley en Lily Allen, lopen het risico voor de rechter gesleept te worden vanwege hun tweets. The Office of Fair Trading, de Britse reclamewaakhond, is niet blij met de berichten van de bekende Britten waarin ze verschillende merkproducten aanprijzen.

Zo tweet Lily Allen regelmatig over Playstation en is Liz Hurley razend enthousiast over de producten van Estee Lauder.

Een artikel in de Daily Mail geeft een lijstje van enkele celebrities die de schijn tegen hebben:

Lily Allen (2,573,958 followers) - PlayStation and Grey Goose vodka
Elizabeth Hurley (66,603 followers) - Estee Lauder
Henry Holland (133,035 followers) - Range Rover
Peaches Geldof (97,919 followers) - The May Fair Hotel
Rav Wilding (11,227 followers) - Range Rover
Jonathan Ross (809,183 followers) - Universal Studios
Peter Andre (669,936 followers) - Costa Coffee

Op zich staat het deze mensen natuurlijk vrij om hun mening te geven. Problemen ontstaan er echter wanneer die mening ingegeven wordt door beloning van de desbetreffende fabrikanten.

Volgens de Engelse wet mag je namelijk alleen tegen betaling producten aanprijzen wanneer duidelijk is dat het om reclame gaat. Dat is neergelegd in de Consumer Protection from Unfair Trading Regulations 2008. De overtreders riskeren strafrechtelijke vervolging.

Ook in de VS is het ‘pluggen’ van merken via Twitter erg populair. Sterren als Snoop Dogg kunnen met een enkele tweet duizenden euro’s verdienen. Zij moeten volgens de wet wel steeds de aanduiding ‘ad’ (advert) of ‘spon’ (sponsored) vermelden bij hun gesponsorde tweets. Roddelkoning Perez Hilton doet dat braaf zoals je hieronder kan zien.

 

 

 

Nederlandse celebs kunnen er ook wat van. Bij velen leeft het vermoeden dat Marco Borsato door Nespresso ingeschakeld is om op Twitter reclame te maken voor het koffiemerk.

 

 

 

 

 

 

 

Ook in Nederland geldt echter de regel dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn. Het toevoegen van bijvoorbeeld de aanduiding ‘adv’ (advertentie) zou dus wel zo netjes zijn.

Lees het hele bericht hier.

Door: Anke Verhoeven

BRON: Daily Mail


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.