NL EN

Beats by ....dr. who?

In Hip-hop-kringen is Dr. Dre een onbetwiste grootheid. Daarnaast is hij, als mede-oprichter van Beats Electronics, ook een geslaagde zakenman. Met name zijn koptelefoons ‘Beats by dr. Dre’ waren een schot in de roos. Dre was in 2012 de best verdienende muzikant  en neen, u hebt geen nieuw album gemist. Dre verdiende maar liefst $110 miljoen aan zijn hippe koptelefoons. Deze koptelefoon heeft inmiddels de status van modeaccessoire verworven.

Dat deze ‘Beats’ razend populair zijn, is elektronicagigant Yamaha wellicht niet ontgaan. Yamaha ontwierp recent een eigen serie koptelefoons. Het toeval wil dat de Yamaha Pro-series wel erg lijkt op de Beats koptelefoons. Dre kan daar niet mee lachen en serveerde Yamaha een dagvaarding.

Yamaha wordt beschuldigd van 1) inbreuk op modelrechten 2) inbreuk op de look & feel van de koptelefoons, beschermd onder de Amerikaanse trade dress doctrine en 3) ongeoorloofde mededinging.

Modelrechten

Dre beschikt over geldige modelrechten (US Design Patent) voor ‘headphones’ (US D552 077)  en een ‘audio listening system’ (US D632 668). Daarnaast wordt ook trade dress bescherming geclaimd voor de Beats koptelefoons omdat, vanwege de extensieve reclamecampagnes, het onderscheidende uiterlijk van de koptelefoons een eigen gezicht in de markt heeft verworven.

Inbreuk

De totaalindruk van de vorm en ontwerp van de koptelefoon, inclusief de grootte, afmetingen en rondingen van de hoofdband, de microfoon en oorschelpen zijn nagenoeg identiek, waardoor sprake is van inbreuk op modelrechten en trade dress van de Beats koptelefoon, aldus de klacht. Yamaha creëert verwarring door het uiterlijk te kopiëren waardoor het publiek zich kan vergissen over de herkomst van de koptelefoons. Het is niet eenvoudig vast te stellen wanneer een product eenzelfde algemene indruk achterlaat. Daarbij is ook van belang in hoeverre de indruk die het model bij het publiek wekt, verschilt van de indruk van modellen die reeds eerder voor het publiek ter beschikking zijn gesteld. Yamaha zou zich kunnen verweren door aan te tonen dat het uiterlijk van de Beats koptelefoon ten tijde van de modelregistratie vaker voorkwam en dat de verschillen in de Pro-series voldoende zijn om een andere algemene indruk te creëren waardoor geen sprake is van modelinbreuk. Dat wordt wellicht nog een uitdaging want de Beats zijn precies door het strakke uiterlijk van heinde en van verre te herkennen, nog voor je het b-logo hebt gespot.

 

 

 

 

 

 

 

 

Yamaha lanceerde de Pro-series met een aantal uitdagende advertenties met de slogans ‘Dr. Who’ en ’A Better Beat’. Geen tongue-in-cheek advertenties volgens Dre maar wel keihard bewijs dat Yamaha de intentie had te profiteren van de goodwill en reputatie van het unieke uiterlijk van de Beats koptelefoons.

Er is tot slot sprake van ongeoorloofde mededinging omdat verwarring kan ontstaan bij het publiek over de herkomst van de producten en omdat er een commerciële band tussen beide ondernemingen wordt gesuggereerd.

En nu?

Dre eist een behoorlijke schadevergoeding en een jury trial. Het is nu aan Yamaha om zich te verweren tegen de klacht of om te proberen een schikking te bereiken met Dr. Dre.

BRON: allhiphop.com


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.