NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Beastie Boys in strijd met GoldieBlox om reclamefilmpje

Beastie Boys in strijd met GoldieBlox om reclamefilmpje

De twee nog levende Beastie Boys, A-Rock en Mike D., zijn in conflict met het Amerikaanse speelgoedbedrijf GoldieBlox. Volgens de Beastie Boys gebruikt GoldieBlox het nummer Girls van de groep in een viraal reclamefilmpje, hetgeen een inbreuk op de auteursrechten van de Beastie Boys oplevert.

Het originele nummer bevat de volgende tekst:

 

Girls to do the dishes

Girls to clean up my room

Girls to do the laundry

Girls and in the bathroom

 

In het online reclamefilmpje van GoldieBlox bouwen kinderen aan de “Rube Device” van GoldieBlox terwijl zij zingen:

Girls to build the spaceship

Girls to code the new app

Girls to grow up knowing

That they can engineer that

 

De Beastie Boys hebben een klacht over de video ingediend bij GoldieBlox. GoldieBlox heeft hierop een rechtszaak aangespannen, waarin zij de rechter vraagt een verklaring voor recht uit te spreken dat GoldieBlox geen inbreuk maakt op de auteursrechten van de Beastie Boys.

 

Volgens GoldieBlox was de video bedoeld als parodie op het nummer van de Beastie Boys en om stereotypes af te breken. Verder zouden de pers en het publiek de video herkennen als een parodie en als kritiek op het originele, seksistische nummer  van de Beastie Boys.

 

A-Rock en Mike D. hebben aangegeven dat ze weliswaar voorstander zijn dat meisjes enthousiast worden gemaakt voor techniek en bouwkunde, maar dat het filmpje een reclamefilmpje is en dat zij uit principe niet willen dat hun muziek wordt gebruikt in reclame. De Beastie Boys zijn ook niet blij met de manier waarop GoldieBlox op hun klacht heeft gereageerd. In een reactie verklaren zij: “When we tried to simply ask how and why our song 'Girls' had been used in your ad without our permission, YOU sued US”.

 

Parodie

In de Verenigde Staten kan een parodie onder omstandigheden op basis van het “fair use” principe zijn toegestaan. Nederland kent in artikel 18b van de Auteurswet een parodie-exceptie. Op grond van die bepaling wordt geen inbreuk gemaakt op auteursrechten als het gaat om een parodie, mits deze parodie in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is. Zo kan een parodie met een humoristische bedoeling en zonder concurrentiebedoelingen onder omstandigheden zijn toegestaan.

Aangezien GoldieBlox het nummer van de Beastie Boys gebruikt in een reclamefilmpje, is aannemelijk dat het bedrijf een commercieel doel nastreeft. GoldieBlox kan weliswaar een humoristische bedoeling bij het filmpje hebben, maar zij heeft het reclamefilmpje met name gemaakt ten behoeve van de verkoop van de “Rube Device”. Waarschijnlijk gaat de Nederlandse parodie-exceptie in dit geval niet op en maakt GoldieBlox inbreuk op de auteursrechten van de Beastie Boys.

BRON: De Standaard


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.