NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Bavaria vs. Yourhosting: “Zo. Nu eerst” auteursrechtelijk beschermd (?)

Bavaria vs. Yourhosting: “Zo. Nu eerst” auteursrechtelijk beschermd (?)

Zo. Nu eerst naar de cloud”. Yourhosting maakt met deze slogan inbreuk op Bavaria’s auteursrechten op de slogans “Zo, nu eerst ’n Bavaria” en “Zo. Nu eerst een Bavaria”, aldus de Haagse kort geding rechter. Maar kan de slogan "Zo. Nu eerst" wel auteursrechtelijk beschermd zijn?


Een slogan is auteursrechtelijk beschermd, wanneer het een eigen, oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel van de maker draagt. In het Infopaq I-arrest oordeelde het Europese Hof dat een fragment van 11 woorden auteursrechtelijk beschermd kan zijn, wanneer het gaat om een “eigen intellectuele schepping van de auteur van het werk”.

Een slogan moet dus een zeker minimum aan originaliteit hebben, wil het auteursrechtelijk beschermd zijn. Volgens de voorzieningenrechter is de slogan “Zo. Nu eerst” kernachtig, ‘pakkend’ met een zekere kwinkslag, en heeft de maker vrije en eigen creatieve keuzes gemaakt. Ik zie echter geen kwinkslag en creatieve keuzes in de combinatie van deze standaard, nietszeggende woorden. Dat na het woord “Zo” een duidelijke pauze wordt gehanteerd, maakt naar mijn mening niet dat in “Zo. Nu eerst” een verrassend element te vinden is dat deze slogan origineel maakt.

Met de kernachtige, pakkende slogan worden mensen aangespoord om na een bepaalde gebeurtenis/inspanning een biertje te nemen. Dat is weliswaar goed bedacht door het reclamebureau, maar een idee is niet auteursrechtelijk beschermd. Naar mijn mening komt de slogan “Zo. Nu eerst” dan ook niet voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking.

 

Kan “Zo. Nu eerst” dan op een andere manier worden beschermd?

Een slogan kan als merk worden ingeschreven, wanneer de slogan onderscheidend vermogen heeft. Het publiek moet de slogan dus opvatten als merk voor een product of dienst van een onderneming, zoals Audi’s slogan Vorsprung durch Technik. Daarnaast kan het gebruik van een slogan onrechtmatig zijn. Er moeten zich dan bijkomende omstandigheden voordoen, waardoor sprake kan zijn van ongeoorloofde concurrentie. Het

gevaar voor verwarring of associatie alleen is daarvoor niet voldoende.

Zo. Nu eerst toch nog afsluiten met een woordgrap.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.