NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • 'Awkward’ AdWord-advertentie van Samsung toegestaan?

'Awkward’ AdWord-advertentie van Samsung toegestaan?

 

 

Vorige week kwam ik op Twitter bovenstaande AdWord-advertentie tegen. Samsung UK heeft de zoekterm ‘iphone 6s’ als AdWord aangekocht en maakt vervolgens reclame voor de concurrerende Galaxy S6. Is dit AdWord-gebruik van Samsung toegestaan?  

Uitgangspunt is dat concurrenten elkaars merk als AdWord mogen gebruiken, mits duidelijk is van wie de AdWord-advertentie afkomstig is. Als dat niet duidelijk is, of als de AdWord-advertentie verwarring bij het publiek creëert, dan is dat een inbreuk op de merkrechten van de merkhouder.

Ook een bekend merk (zoals iPhone) mag als AdWord worden gebruikt, mits geen ‘ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit, of afbreuk wordt gedaan aan, het onderscheidend vermogen of de reputatie van het bekende merk’. Samsung mag dus niet free riden op de reputatie van de iPhone, de reputatie van de iPhone afbreken of de iPhone laten ‘verwateren’.


In Samsungs AdWord-advertentie is duidelijk te zien dat de advertentie afkomstig is van Samsung: Samsung wordt genoemd in de titel en in de URL; Apple en/of de iPhone niet. Verder wordt de (nog niet bestaande) iPhone 6S op een ludieke manier vergeleken met de Samsung Galaxy S6. De advertentietitel suggereert immers dat iemand per ongeluk had gezocht naar de iPhone 6s, maar ‘uiteraard’ wilde zoeken naar de S6 van Samsung.

De gemiddelde internetgebruiker zal dus zien dat de AdWord-advertentie niet afkomstig is van Apple, maar van Samsung die een alternatief product aanbiedt. Omdat Samsung haar smartphones op een humoristische manier vergelijkt met de smartphones van Apple, is er ook geen sprake van free riden, verwatering of afbreuk van het merk iPhone. Dit AdWord-gebruik is dus gewoon toegestaan.

Voor meer informatie, zie onze checklist AdWords.


Met dank aan Yasar Celebi.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.