NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Auteursrechtelijke aspecten van sampling

Auteursrechtelijke aspecten van sampling

Sampling van muziek is een juridisch wespennest. Het is verschrikkelijk lastig om de vereiste toestemming te verkrijgen, met name omdat de licentievergoedingen die in d emarkt worden gevraagd prohibitief hoog zijn. Over dit probleem gaat het boek Creative License: The Law and Culture of Digital Sampling. Cory Doctorow van Boing Boing schreef er een recensie over. Hij geeft een aardig voorbeeld van hoe bizar de voorwaarden kunnen zijn: 

"How screwed up are things? The best example of this is a back-of-the-envelope calculation of the cost to clear the samples on two of the best-loved, uncleared albums of all times: the Beastie Boys' Paul's Boutique and Public Enemy's Fear of a Black Planet, both of which typify the kind of album that couldn't possibly be made today. By the authors' math, Black Planet would lose $6.8 million in sampling fees on $1.5 million in sales; Paul's Boutique would lose an eye-popping $19.8M on its sales of $2.5m."

Oplossingen worden in het boek ook besproken, onder meer een vorm van verplicht collectief beheer. Interessante materie.

Lees hier de recensie.

BRON: Boing Boing


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.