NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Apple’s merkenrechtelijke tegenslagen

Apple’s merkenrechtelijke tegenslagen

Apple staat sinds 2012 op nummer 2 van de lijst van beste en meest waardevolle merken ter wereld. Hoewel Apple sinds kort ook merkenrechtelijke bescherming heeft gekregen op de inrichting van de haar Apple stores (zie eerder blog op deze website), beginnen er echter scheurtjes in haar wereldwijde merkimperium te ontstaan.

 

China

Het merk IPAD voor tablets was al sinds 2000 in verschillende landen, waaronder de EU en China (Taiwan, Hong Kong en Mainland China), geregistreerd door een Taiwanees bedrijf. In 2006 heeft Apple het merk IPAD van het bedrijf gekocht, maar er bleef onenigheid tussen beide bedrijven of Apple ook het merk IPAD voor China  had gekocht. Dit resulteerde in het verwijderen van Apple Ipad’s uit de schappen en werd er gedreigd met een in- en uitvoerverbod voor Apple Ipad’s voor heel China. Uiteindelijk heeft Apple in 2012 voor 60 miljoen dollar alsnog het IPAD merk voor China gekocht. Dit had een hele grote strop voor Apple kunnen worden omdat China wereldwijd de tweede afzetmarkt voor Apple producten is.

 

Mexico

In Mexico is het minder gunstig afgelopen voor Apple. Een Mexiaans telecombedrijf bezit sinds 2003 in Mexico het merk iFone (wat fonetisch overeenstemt met iPhone). In 2009 is Apple een rechtszaak begonnen om het merk iFone ongeldig te laten verklaren, maar heeft dit eind 2012 verloren.

 

Brazilie

Apple staat op het punt om ook in Brazilië haar iPhone merk te verliezen. Een Braziliaans elektronicaconcern bezit het merk iphone sinds 2000, maar heeft pas in december 2012 een (Android) telefoon onder de naam iphone op de markt gebracht en vecht nu Apple’s iPhone in Brazilië aan. Brazilië is een groeiende afzetmarkt voor Apple, dus het is voor het bedrijf erg belangrijk om haar merken hier veilig te stellen. De uitspraak wordt deze week verwacht.

 

 

Auteur: Joost van Eymeren

BRON: Interbrand, Reuters, Techdirt, TechCrunch


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.