NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Apple pakt Chinese counterfeit eindelijk aan

Apple pakt Chinese counterfeit eindelijk aan

Een intern memo van de Amerikaanse ambassade in Beijing is vorige week gelekt via Wikileaks. In deze memo wordt de omvang van de counterfeit van Apple producten in China in kaart gebracht en wordt uitgebreid stil gestaan bij de nieuwe strategie van Apple om deze counterfeit aan te pakken.

 

Uit het (niet voor publicatie geschikte en bedoelde) memo komen verschillende interessante feiten naar boven. Zo is Apple pas kort geleden begonnen met het registreren van haar merken in China en Hong Kong. Uit het memo blijkt ook dat Apple tot maart 2008 geen "global security team"  heeft ingeschakeld om de namaak van haar producten te onderzoeken danwel te voorkomen en terwijl Apple's producten al in 2001 in China zijn geĆÆntroduceerd. 

 

Inmiddels lijkt Apple beter te weten en heeft counterfeit-fighter Don Shruhan (eerder werkzaam voor Pfizer om counterfeit van Viagra aan te pakken) aangenomen om de anti-counterfeitoperatie in China op gang te zetten. De strijd tegen counterfeiting zal met name worden gevoerd in de provincie Guangdong: het hart van de Chinese namaak industrie en waar voldoende namaakproducten aanwezig zijn om de hele wereld te voorzien van namaak iPhones and iPods.

 

Shruhan, die veel ervaring heeft met het bestrijden van counterfeit, zal veel gebruik maken van zijn eerder opgedane ervaringen en de door hem gemaakte contacten. Hij wil de samenwerking aangaan met verschillende Chinese organen alsmede verschillende juridische entiteiten en hen mede wijzen op de (financiƫle) gevolgen van counterfeit voor China (bijvoorbeeld het mislopen van belastingen).

 

Apple is in het verleden erg terughoudend geweest met het aanpakken van counterfeit in China met het gevolg dat de samenwerking met de Chinese autoriteiten moeizaam verloopt.

BRON: ie-forum.nl en tweakers.net


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.