NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Apple aangeklaagd wegens lekken persoonsgegevens via apps

Apple aangeklaagd wegens lekken persoonsgegevens via apps

Eerder berichtten wij al over het onderzoek van Wall Street Journal dat aantoonde dat verschillende mobiele telefoon applicaties stiekem persoonsgegevens van ons verzamelen en deze ook doorgeven aan derde partijen.

Naar aanleiding van dit onderzoek werd ik door BNR gevraagd mee te doen aan een radiodebat. De stelling was dat het ons allemaal geen zier zou interesseren wat er met onze persoonsgegevens gebeurt. Ik ben het met die stelling niet eens. Ten eerste geloof ik dat wij steeds bewuster worden van de gevaren van het eindeloos verzamelen, opslaan en delen van persoonsgegevens. Zo zond VPRO onlangs nog een thema-avond over dit onderwerp uit. Ten tweede, en dat vind ik het belangrijkste punt,  je kan pas zeggen dat het je geen zier interesseert als je weet dat het gebeurt en wat er gebeurt. En daar nu zit vaak het probleem. Het onderzoek van Wall Street Journal wijst uit dat de meeste apps geen privacy policy hebben, dat bijna alle onderzochte apps locatiegegevens doorgeven, en dat in sommige gevallen de unieke telefoon-ID, geslacht en leeftijd doorgeven aan derde partijen. Wie dat zijn (meestal adverteerders) en wat die ermee doen blijft volkomen duister. Als er al wordt gezegd dat er persoonsgegevens worden verzameld, weet je niet wat de omvang daarvan is. En als er al toestemming wordt gevraagd, weet je dus meestal niet waar je toestemming voor geeft. Anders dan bij een internet browser is er geen opt-out mogelijkheid. Het is dus slikken of stikken.

Pas als er sprake is van een systeem van informed consent, als je dus weet welke gegevens worden verzameld, wat daarmee wordt gedaan en je bovendien de mogelijkheid hebt om daar fatsoenlijk ‘nee’ tegen te zeggen, zou je kunnen zeggen dat het ons allemaal niets uitmaakt. Maar ik denk dus dat het ons wel degelijk wat uitmaakt, als we zouden weten wat er allemaal gebeurt. Wij willen in elk geval kunnen kiezen aan wie en waarom we onze persoonsgegevens geven. Eerlijk ruilen: gratis sociaal zijn op Facebook, gratis leuke spelletjes als Angry Birds spelen, gratis nieuws lezen op nu.nl  betekent wel wat persoonlijke informatie geven. Dat is ons betaalmiddel op internet geworden. Ik denk dus ook dat we best willen ‘betalen’ voor gratis diensten, maar dan moeten we wel weten wat dat betaalmiddel waard is. Eerlijk is eerlijk. Aan de industrie de taak om ons voldoende te informeren, en ons een daadwerkelijke keuze te geven. Tot die tijd laten burgers zien dat het ze wel degelijk kan schelen: Apple is inmiddels gedagvaard in een class action door twee belangengroepen vanwege het lekken van persoonsgegevens via apps voor de iPhone en iPad. De klacht is dat Apple te weinig doet om haar eigen privacy policy af te dwingen, waardoor de exploitanten van de mobiele applicaties er met de persoonsgegevens van gebruikers vandoor kunnen gaan. De advocaat heeft laten weten dat Google mogelijk ook zal worden gedagvaard vanwege het lekken via Adroid apps.

Luister de uitzending van BNR hier terug.

BRON: Wall Street Journal, BBC


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.