NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Analyse van algemene voorwaarden via crowdsourcing

Analyse van algemene voorwaarden via crowdsourcing

“I have read and agree to the Terms” is the biggest lie on the web

Met die stelling opent de website tos-dr.info. En daar hebben ze natuurlijk wel gelijk. De meeste mensen (zelfs juristen) nemen niet de tijd om de algemene voorwaarden van social media diensten, webshops of zoekmachines door te nemen. Dat is ook niet zo gek: algemene voorwaarden beslaan vaak tientallen pagina’s en zijn voor niet juridisch geschoolden moeilijk te lezen. Gevolg is wel dat gebruikers niet op de hoogte zijn van hun rechten en verantwoordelijkheden bij het gebruik van deze diensten.

ToS;DR is een initiatief dat probeert om dit probleem op te lossen. Gelanceerd in juni 2012, wil ToS;DR door middel van crowd-sourcing de algemene voorwaarden van de grootste en populairste diensten inzichtelijk maken voor gebruikers. Dat werkt als volgt:

Via de website worden mensen met juridische kennis in de gelegenheid gesteld om de algemene voorwaarden van verschillende diensten te analyseren. Over de aandachtspunten die deze experts aandragen kan worden gediscussieerd, waarna er een overzicht wordt gemaakt van de goede en slechte aspecten van de algemene voorwaarden:

 

 

 

Uiteindelijk krijgt elke website en rating toegekend, van Class A (good) tot Class E (very serious concerns). Tot nu toe heeft Twitpic de slechtste rating gekregen en de onbekende zoekmachine DuckDuckGo de beste.

Overigens is ToS;DR nu bezig met het analyseren van de algemene voorwaarden van Twitter. Op Twittermania wordt opgeroepen om te assisteren bij die analyse, dus voor de geïnteresseerden: meld je hier aan!

Lees hier het hele bericht

BRON: Twittermania


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.