NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Als je virtueel geschoren wordt, moet je heel stilzitten!

Als je virtueel geschoren wordt, moet je heel stilzitten!

Nespresso en George Clooney moet zich inzetten voor eerlijke (FairTrade)-koffie, vindt aktiecommitee Solidar Zwitserland. Daarvoor heeft Solidar een humoristische video gemaakt waarin een look-a-like van George acteert. De video is een sequel en parodie op de bekende Nespresso Piano-commercial.

‘George’ ontsnapt nog steeds aan de vallende vleugel, maar wordt deze keer eerst op het hoofd geraakt door een vallende Nespresso reclamebord en vervolgens vol in zijn kruis. De boodschap van Solidar is: zo voelt een koffieboer zich.

Deze video is natuurlijk niet goed voor de reputatie van het merk Nespresso. Zij zal ook de waarde van de Nespresso commercials waarin George Clooney acteert aantasten. Ook wordt George Clooney medewerking hiermee bekritiseerd.

Het merken- en het auteursrecht en onrechtmatige daad lijken goede gronden te bieden om deze video van het internet te halen. Het staat buiten kijf dat deze video afbreuk de aan de reputatie van het merk Nespresso. Ook het gebruik van en het voortbouwen op de Piano-commercial, met dezelfde tune en (een look-a-like van ) George Clooney is zeer waarschijnlijk een auteursrechtelijke verveelvoudiging (vergelijk gebruik character/advertising property Ronald McDonald door Burger King en Peer Mascini in de Beemsterkaas-commercial). Maar is het daarmee een inbreuk/onrechtmatig?

Tegenwoordig krijgen de vrijheid van meningsuiting en de parodie-exceptie steeds meer ruimte. Recentelijk en zelfs gisteren werden respecetivelijk het afbeelden van de Louis Vuitton tas door Deense kunstenares Nadia Plesner en het gebruik van Nijntje onder deze noemers toegestaan.

Maar ook voorheen werd er soms 
al ruimte gegeven voor het gebruik van andermans merk en naam in een humoristische of kritische context.

Zo werd in 2000 het gebruik van de Tv-commercial pay off “Daewoo sponsort u 2000 Euro” vlak voor het EK voetbal EURO 2000 als Robin Hood-achtig aanhaken afgedaan; dus geoorloofd. 
In 2001 werd het gebruik van de naam/merk Cas (Spijkers) in de Carglass-advertentie
"Cas, ook bij ons raak je je ster kwijt" daags nadat Michelin zijn restaurant De Swaen in Oisterwijk de laatste ster afnam, toegestaan.
In 2006 werd het gebuik van het Denkvooruit-logo van de Nederlandse staat in een kritische Greenpeace-campagne voor schonere en veiligere energie geoorloofd geacht.

Het is dus nog maar de vraag of Nestlé succesvol juridisch kan optreden tegen deze video.

Belangrijker nog is de vraag of Nestlé er wat tegen moet willen doen. Vooral in deze tijd van internet en sociale media. Is het niet beter om stil te zitten, als je wordt geschoren. Dit oude gezegde is vandaag de dag nog steeds en misschien juist wel meer van toepassing dan vroeger.

Gezien Nestlé's negatieve ervaringen met haar poging in het stoppen de Greenpeace-campagne tegen het gebruik van palmolie waarin het merkproduct KitKat op de korrel werd genomen, is het begrijpelijk dat Nestlé nu stil zit en deze scheermesvideo rustig over haar huid heen laat gaan.

Nestlé heeft wel via Twitter een reactie gegeven dat
het geschetste beeld onjuist is en dat Nespresso juist in veel gevallen een prijs aan de boer betaalt die boven de marktprijs ligt.

Als je in de sociale media wordt geschoren, kan je soms beter niet tegenstribbelen door het proberen te verwijderen, maar sociale media hooguit gebruiken om het beeld te bij te stellen.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Suzanne van Duijn woensdag 14 september 2011 17:16

Louis Vuitton is niet goed gespeld, waarschijnlijk een typfoutje?

Ik schreef deze week ook over dit filmpje en ook over de Nijntje parodieen: http://thelegallifeofsuusjeq.blogspot.com/

Suzanne

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.