020 530 0160

Als ice bucket challenge trekt merkregistratie in

Gepubliceerd op 2 september 2014 categorieën ,

Afgelopen week werd bekend dat de ALS association voornemens was om ‘Ice Bucket Challenge’ (Serial No. 86375292) en ‘ALS Ice Bucket Challenge’ (Serial No. 86375305) als merken te registreren. De ALS association diende daartoe twee aanvragen in bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO).

Het gaat om de  populaire inzamelingsactie waarbij genomineerden op film een emmer ijswater over zich heen (laten) gooien en vervolgens drie anderen mogen nomineren om binnen 24 uur hetzelfde te doen of anders geld te doneren aan de ALS stichting. Velen gooien zowel een emmer ijswater over zich heen en doneren een bijdrage aan de stichting. De actie heeft al voor 2,5, miljoen filmpjes op Facebook gezorgd waaronder ook van  grote namen zoals Bill Gates en Oprah Winfrey.

Commercieel als de actie is geworden dacht ook de ALS association hier iets mee te moeten doen. Zodoende deed zij de twee aanvragen bij het USPTO om de Ice Bucket Challenge als merk te registreren. Uit de aanvragen zou blijken dat de ALS association ervan overtuigd is dat niemand anders het recht heeft om deze merken te gebruiken. Daartoe voert zij onder andere aan dat zij al sinds begin augustus van dit jaar de Ice Bucket Challenge prominent op haar website heeft staan waarmee zij haar eerste gebruik wil aantonen.

De Amerikaanse advocaat Erik Pelton die de aanvragen ontdekte is van mening dat een dergelijke aanvraag geen kans van slagen heeft. Volgens hem heeft de ALS association de termen niet zelf bedacht, wordt de Ice Bucket Challenge ook voor andere goede doelen gebruikt en zijn de termen bovendien algemeen en beschrijvend. De advocaat spreekt daarbij van schande als de termen als merk zouden worden geregistreerd. Andere goede doelen worden daardoor immers beperkt om met een dergelijke actie geld op te halen.

Niet alleen Pelton was deze mening toegedaan. De ALS association kreeg veel kritiek op de merkenrechtaanvragen die werden gezien als commerciële uitbuiting. De ALS association zegt op haar Facebook in reactie op de kritiek toe dat de twee aanvragen zullen worden ingetrokken en heeft begrip voor de zorgen van het publiek:

 “We’ve received several messages regarding the trademark applications we filed. We filed for these trademarks in good faith as a measure to protect the Ice Bucket Challenge from misuse after consulting with the families who initiated the challenge this summer. However, we understand the public’s concern and are withdrawing the trademark applications. We appreciate the generosity and enthusiasm of everyone who has taken the challenge and donated to ALS charities.”

Gezien het succes en de populariteit van de Ice Bucket Challenge zullen we dus voorlopig nog niet af zijn van de overload aan ijswaterfilmpjes op social media, zeker niet nu andere doelen de actie ook mogen blijven inzetten.

 

foto via: ca.news.yahoo.com

 

Bron: nu.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen