NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Absolute claims en kleine lettertjes in reclame

Absolute claims en kleine lettertjes in reclame

Het ziet er naar uit dat reclameregels steeds strikter worden uitgelegd. Met name als het gaat om absolute claims en de vraag of deze kunnen en mogen gerelativeerd in de kleine lettertjes.

Dit zien we terug in de recente beslissing van de RCC met betrekking tot de T-Mobile billboard  reclame “Onbeperkt alles” en in de recente beslissing van de ASA, de Britse RCC, met betrekking tot een folder van Virgin Media voor glasvezel netwerkdiensten.

T-Mobile “Alles onbeperkt”
In de billboard reclame van T-Mobile staat “
Onbeperkt alles internet, bellen en sms*".

De asterisk verwijst naar de tekst onderaan de uiting:

"Na het overschrijden van je maandelijkse datategoed wordt de snelheid teruggebracht naar 64 kb/s. Bellen en smsen naar nationale nummers, met uitzondering van betaalde nummers en diensten. Kijk voor meer informatie over de T-Mobile Onbeperkt Voordeel bundels op t-mobile.nl."

De  RCC oordeelt dat de claim “Onbeperkt alles” ondanks de disclaimer misleidend is.
Ten eerste, omdat de gemiddelde consument bij het lezen van de claim “Onbeperkt alles” er niet op bedacht zal zijn dat de mobile internet verbinding zodanig wordt beperkt na het overschrijden van de datalimiet dat daardoor gebruikelijke mobiele internetdiensten – zoals Spotify, YouTube, Uitzendingemist en Deezer – niet meer bruikbaar zijn.

Ten tweede, omdat de disclaimer de gemiddelde consument niet op andere gedachten zal brengen, in die zin dat deze zal begrijpen dat de beperking tot gevolg heeft dat sommige diensten onbruikbaar worden.

Of dit een juist oordeel is, is mijn inziens met name afhankelijk van de vraag of het uitgangspunt van de RCC in deze  - begrijpt de gemiddelde consument de claim in combinatie met de disclaimer wel of niet, juist is. Daarbij dient wel de context te worden meegenomen. Sinds vele jaren worden we dag in dag uit - en niet alleen door adverteerders – dood gegooid met steeds hogere internetsnelheden die we nodig hebben voor het steeds groter wordend aantal internetdiensten. Ook is duidelijk geworden dat het datagebruik wis gelimiteerd.

Voorts zien we dat het Europese Hof van Justitie voor internet-merkzaken niet de gemiddelde consument, maar de normale internetgebruiker als maatstaf heeft geïntroduceerd. Daarmee is een nieuwe maatman op het toneel verschenen - die wellicht iets bedachtzamer en geinformeerder zou zijn - , als het gaat over internet gerelateerde zaken.

Het zou dus best kunnen zijn dat de gemiddelde internetgebruiker - als die al wat bedachtzamer en kritischere is - die al een tijd lang is overspoeld is met internetsnelheden en data limieten wel degelijk begrijpt dat het terugbrengen van de snelheid naar 64kb/s met zich brengt dat verschillende ‘zware’ (audio en video streaming) internetdiensten, niet meer beschikbaar zijn.
Is de gemiddelde consument dan op het verkeerde been gezet door deze claim en disclaimer of wordt hij te veel in bescherming genomen?

Virgin Media fibre optic cable

In Engeland neemt men de consument nog meer in bescherming. De ASA heeft daar onlangs bepaald dat (absolute) claims niet door kleine letters kunnen worden gerelativeerd, maar slechts (in positieve zin) mogen verduidelijken.

De Virgin Media folder claimde onder meer:

We've already connected [street name]. So it's really easy to turn you on … We've already done all the hard work and connected your street to our state-of-the-art fibre optic cable … We've done the checks for you and you're ready to go. So it's easy to turn you on to a world of entertainment … All the hard work's already been done. We've connected your street, run the checks and you're all ready to go. In fact, all you have to do is pick up the phone

In de kleine letters stond:

"SERVICES AVAILABLE IN VIRGIN MEDIA CABLED STREETS … In limited cases, cabling may not extend from the street to individual premises. A survey will confirm this as soon as possible after enquiries being made. Check if your home's connected at virginmedia.com …"

Deze disclaimer is vergelijkbaar met de bij ons bekende postcode check.

Desondanks werd deze advertentie misleidend geacht. De ASA oordeelde dat de kleine lettertjes de indruk van de claim - dat op het adres van ontvanger glasvezelservices beschikbaar is - eerder tegenspraken dan verduidelijkten.

We considered the ad would be understood to mean the recipient could receive Virgin Media services. We noted the ad included the small print "SERVICES AVAILABLE IN VIRGIN MEDIA CABLED STREETS … In limited cases, cabling may not extend from the street to individual premises. A survey will confirm this as soon as possible after enquiries being made. Check if your home's connected at virginmedia.com …" , however, we considered that contradicted, rather than clarified, the impression given by the claims that the recipient's property was ready to receive the advertised services. We noted that was not the case and therefore concluded that the ad was misleading.

Ik vind heel wat Britse dingen bloody perfect and good fun: Mini, Bond, sandwiches, maar hier ben ik wat minder gecharmeerd van.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Anastasia Da paxiao maandag 12 augustus 2013 17:30

hallo, meneer / mevrouw, er is business Ik wil dat we together.can je antwoord terug naar mij?
Thanks jouwe Anastasia.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.