NL EN

A-Film in zee met Youtube

Medio vorig jaar tekende Google voor het ‘verhuren’ van filmklassiekers als ‘Goodfellas’ en ‘Taxi Driver’, maar ook voor blockbusters als ‘Inception’ en ‘The King’s Speech’. De internetgigant ging daarvoor in zee met de grootste studio’s, zoals Warner Bros, Sony Pictures en Lionsgate Entertainment. De filmdienst wordt sindsdien aangeboden in de VS via de dienst ‘Youtube Movies’. De prijzen voor het ‘huren’ van een film via de dienst variëren van 0 tot 4 dollar.

Onlangs heeft de Nederlandse filmdistributeur A-Film een soortgelijk contract getekend met Google om films uit te zenden via  haar eigen Youtube kanaal - http://www.youtube.com/afilmtube. Het idee verschilt wel van het Amerikaanse model in dat opzicht dat de films via het kanaal van A-Film gratis worden aangeboden.

Momenteel zijn er op het kanaal ruwweg 300 films te bekijken. Ook heeft de filmdistributeur contracten gesloten met andere video on demand-platformen, zoals I-Tunes.

Het nieuwe digital marketing- & salesteam van A-Film speelt met deze lijn goed in op de huidige ontwikkelingen op het gebied van aanbod van entertainment.

Omdat er via het kanaal alleen films worden aangeboden die hun hoogtij reeds lange tijd achter de rug hebben, zal de kans op verlies van inkomsten op die films klein zijn. Sterker nog, door middel van het zogenaamde word-of-mouth marketingprincipe zou het zelfs kunnen leiden tot een tweede golf van interesse in de betreffende film. Daarnaast is het evident dat het kosteloos aanbieden van films voor de consument zeer aantrekkelijk is. Met deze redenatie voor ogen hoopt A-Film natuurlijk zo veel mogelijk consumenten naar haar kanaal te lokken, om vervolgens het kanaal te gebruiken als platform voor het vertonen van reclame voor de nieuwe films welke de filmdistributeur in de Benelux gaat aanbieden in bioscopen en op DVD.

Het Youtube kanaal zou ook andere doelen kunnen dienen voor de distributeur. Zo kan ik me voorstellen dat het ook films kan gaan uitzenden waarvoor distributie in bioscopen of op DVD te hoogdrempelig is. Dit biedt kleinere filmmakers een mogelijkheid om hun projecten openbaar te maken aan het publiek wat de culturele diversiteit ten goede komt. Tot slot vormt het kanaal natuurlijk ook een directe bron van inkomsten voor A-Film, gezien de opbrengsten uit reclame op de website zelf hoog kunnen oplopen in het geval het kanaal een succes wordt.

If you can’t beat them, joint them: moet A-Film gedacht hebben. En gezien de aanhoudende strijd tegen het illegaal uitwisselen van (onder andere) videocontent online tot op heden niet veel verschil heeft kunnen maken, lijkt me dit een slimme gedachtegang.

Kortom, A-Film heeft het, met de start van deze videodienst, goed begrepen. Andere partijen uit de entertainmentindustrie zouden hier wat mij betreft een voorbeeld aan kunnen nemen.

Door: Mathijs de Vos



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.